Microsoft-specialist Abecon heeft twee vestigingen: een hoofdkantoor in Nieuwegein, en een afdeling in Gent. Er moet dus regelmatig heen en weer worden gereden. Algemeen directeur Constant van Limburgh doet dat in een Tesla Model S 85 van MisterGreen. Rijdt hij de afstand tussen Nederland en België op één batterij, en hoe is de oplaadsituatie over de grens? We spraken hem over zijn ervaringen met elektrisch rijden, opladen in het buitenland en zijn motivatie om MisterGreen financieel te steunen.
ZIJN JULLIE EN WAT DOEN JULLIE PRECIES?
‘Abecon bestaat al sinds 1979 en is gespecialiseerd in het zakelijke ecosysteem van Microsoft. Dat wil zeggen dat we IT-oplossingen ontwikkelen op basis van Microsoft-software, zoals Dynamics, Azure en SharePoint. We zijn een van de weinige partijen in Nederland die praktisch alle onderdelen van het Microsoft-platform in de vingers hebben, en dus écht totaaloplossingen kunnen bieden. Dat doen we voor een aantal specifieke branches: uitgeverijen, opleidingsinstituten, logistieke groothandels en toeleveranciers aan de zorg – zoals geneesmiddelenverstrekkers en orthopedische bedrijven. Op dit moment zijn we met zo’n tachtig medewerkers, waarvan de meeste in ons HQ in Nieuwegein werken. Maar we hebben ook een kantoor over de grens, in Gent.’
JULLIE HEBBEN AL BEST VEEL HYBRIDE AUTO’S IN JULLIE WAGENPARK. WAAROM KOZEN JULLIE HIERVOOR?
‘Omdat het goed bij ons past. Aan de ene kant heb je natuurlijk de fiscale voordelen van elektrisch of hybride rijden, waar we zeker niet ongevoelig voor zijn. Maar we zien ook de maatschappelijke waarde van een wagenpark dat niet meer afhankelijk is van fossiele brandstoffen. We proberen al concreet bij te dragen aan een betere wereld door sportclubs, benefiettoernooien en projecten te sponsoren. Elektrisch – of in elk geval hybride – rijden sluit goed aan bij die maatschappelijke rol. En we vinden het innovatieve van elektrisch rijden superinteressant. We blijven wel een techbedrijf, natuurlijk.’
ELF RIJD JE VIA MISTERGREEN IN EEN TESLA. EEN MODEL S 85, ALS IK HET GOED HEB. BEVALT ‘IE?
‘Absoluut, ik ben er erg tevreden over. ’t Is comfortabel, sportief rijden. En lekker stil. Bovendien is de service van Tesla uitzonderlijk goed. Voorbeeldje: de eerste keer dat ik met mijn Tesla naar de Franse Alpen reed, vergat ik op tijd bij te laden. Nou ja, ‘vergat’. Ik was in de veronderstelling dat het met een batterij net zo gaat als met een benzinetank – wanneer de waarschuwing op je dashboard verschijnt, kun je nog best een kilometer of veertig doorrijden. Niet dus. Een elektrische auto is net als een smartphone: leeg is leeg. Dus daar stond ik. Zonder stroom, nota bene midden in een tunnel. Een sleepwagen moest me uiteindelijk naar het dichtstbijzijnde laadpunt brengen. Allemaal heel vervelend, duur en tijdrovend natuurlijk. Maar Tesla maakte het ruimschoots goed. De eerste keer dat je met een lege batterij komt te staan, vergoeden zij alle sleepkosten. En daarna overkomt het je niet meer.’
"Ik weet zeker dat elektrisch rijden de komende tijd een flinke vlucht gaat nemen. Die groeipotentie maakt het een interessante business om in te investeren."
MOET JE VAAK NAAR HET BUITENLAND, BIJVOORBEELD OM JULLIE VESTIGING IN BELGIË TE BEZOEKEN?
HOE IS HET DAAR GESTELD MET DE LAADPUNTEN?
‘Ik moet inderdaad regelmatig naar ons kantoor in Gent. De afstand is ongeveer 200 kilometer, en dat red ik op één batterij. Op de heen- of terugrit moet ik dan wel even bijladen, zodat ik ook weer thuis kan komen. Bijvoorbeeld in Lokeren, waar Tesla een Supercharger heeft. En binnenkort ruil ik via MisterGreen mijn Model S 85 in voor een 100D, die een sterkere batterij heeft. Dus dan hoef ik misschien niet eens meer tussentijds te laden. We hebben trouwens ook klanten in Duitsland waar ik af en toe naartoe rijd. Ook dan is opladen geen probleem, eigenlijk is heel West-Europa goed voorzien van oplaadpunten.’
TOT SLOT: JE LEAST NIET ALLEEN VIA MISTERGREEN, MAAR INVESTEERT OOK IN ONS. WAAROM?
‘In de eerste plaats omdat ik een tevreden klant ben. Jullie leveren sympathieke service, denken met me mee en hebben een handig platform waarop ik mijn lease-zaken snel kan regelen. Dat levert een hogere gunfactor op. Daarnaast geloof ik in de toekomst van electric lease. Ik weet zeker dat elektrisch rijden de komende tijd een flinke vlucht gaat nemen, en dat het fossiel rijden uiteindelijk zal vervangen. Die groeipotentie maakt het een interessante business om in te investeren. Ik steun MisterGreen in de vorm van een bescheiden mvo-leningsprogramma, bedoeld om de periode te overbruggen tussen het moment waarop jullie een nieuwe auto bestellen, en het moment waarop jullie deze aan een klant kunnen leveren. Ik vind het mooi om op deze manier in de voorhoede van een nieuwe beweging mee te doen.’