Skip to content
Kees RoelandschapSep 11, 2024 at 13:095 min read

Klantverhaal: Allego ‘We zijn hard op weg naar een full electric fleet’

Wie industriepark Kleefse Waard in Arnhem oprijdt, kan het niet ontgaan: hier rijden ze op stroom. Niet verwonderlijk natuurlijk dat een bedrijf in e-laadoplossingen onder z’n personeel volop inzet op electric lease. Allego beheert al jaren de snellaadstations van MisterGreen, maar heeft als klant nu ook een flink aantal Tesla Model 3’s in het wagenpark staan. We spreken Patrick Langevoort, manager Facilities, Housing & Mobility, over de wereld van elektrisch vervoer.

 

HI PATRICK, LEUK DAT WE BIJ JULLIE LANGS MOCHTEN KOMEN. VERTEL, WAT DOET ALLEGO PRECIES? 

Allego levert laadoplossingen voor elektrisch vervoer aan de zakelijke markt. Bijvoorbeeld aan autofabrikanten en leasemaatschappijen. Maar we plaatsen ook veel laders in de openbare ruimte, in opdracht van gemeenten en provincies. Wij doen de installaties en verzorgen de backoffice. Op dit moment hebben we ook kantoren in Duitsland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.’

"Volgens mij zouden ze (MisterGreen) zich straks ook best kunnen positioneren als IT-platform. Als je ziet wat voor informatie er allemaal uit onze backoffice komt, daar kun je allerlei algoritmes op loslaten. Daar valt ook voor een leasemaatschappij veel te winnen."

‘Eigenlijk willen we de verbindende factor zijn tussen mobiliteit, energie en IT. Daarom ontwikkelen we ook allerlei aanvullende services. Een goed voorbeeld is smart charging: door het laadgedrag aan de paal te monitoren – hoe laat kom je aan, hoe lang laad je, hoeveel laadvermogen is er beschikbaar? – kunnen we prognoses doen. Dat is handig voor netbeheerders, die kunnen op basis hiervan weer financiële incentives verstrekken aan hun klanten. Bijvoorbeeld: start niet meteen met laden als je om 18.00 uur thuiskomt, maar laad je auto liever ’s nachts op. Zo proberen we een slimme balans te vinden tussen de stroombehoefte en de beschikbare capaciteit op het netwerk.’

 

JULLIE WAREN EERST TOCH OOK ONDERDEEL VAN NETWERKBEDRIJF ALLIANDER? 

‘Klopt. Allego is in 2013 opgezet door Alliander, met het doel om bij te dragen aan de energietransitie door middel van innovatieve laadtechnologieën en -infrastructuur. We zijn gestart met 15 man, inmiddels opereren we zelfstandig en hebben we 280 mensen in dienst. Bij Alliander was ik destijds de mobiliteitsmanager en beheerde ik een vloot van 3.000 wagens. Toen ik overstapte naar Allego, vond ik het niet meer dan logisch om me ook hier sterk te maken voor een elektrisch wagenpark.’

 

EN ZO KWAMEN JULLIE WEER BIJ MISTERGREEN UIT. 

‘Precies. MisterGreen heeft in Nederland een eigen netwerk van twintig snellaadlocaties, die worden door Allego beheerd. Dat is hoe onze samenwerking is begonnen. Toen Elon Musk een paar jaar terug de Tesla Model 3 aankondigde, vroeg MisterGreen: willen jullie niet bij ons leasen? We hebben er toen 20 gereserveerd.’

 

NU ZIJN JULLIE DUS LEVERANCIER éN KLANT VAN MISTERGREEN. HOE BEVALT DIT NIEUWE PARTNERSHIP? 

‘Goed. Het contact is altijd erg persoonlijk, dat is fijn. Ik merk dat MisterGreen aan het opschalen is. Van de 20 bestelde wagens hebben we er nu 13 binnen. De overige 7 zijn bestemd voor collega’s in België en Duitsland; MisterGreen heeft nog niet eerder buiten Nederland geleverd, dus dat duurt iets langer. Deze groeifase herken ik goed. Volgens mij zouden ze zich straks ook best kunnen positioneren als IT-platform. Als je ziet wat voor informatie er allemaal uit onze backoffice komt, daar kun je allerlei algoritmes op loslaten. Daar valt ook voor een leasemaatschappij veel te winnen.’

 

ONGEVEER 1 OP DE 3 COLLEGA’S BIJ ALLEGO RIJDT EEN LEASEAUTO. IS DE VLOOT AL VOLLEDIG ELEKTRISCH? 

‘Er zit nog een aantal plug-ins tussen, maar we zijn inderdaad hard op weg naar een full electric fleet. We hebben sinds 2017 in ons mobiliteitsbeleid staan dat elke nieuwe leaseauto volledig elektrisch moet zijn. Belangrijke afwegingen voor medewerkers? Maximale range en financiële haalbaarheid. Het prijssegment van Jaguar en Audi komt het dichtst bij de Tesla Model S en X in de buurt, maar de Model 3 zit voor zakelijke lease op een redelijke sweet spot. En ook als je naar laadtechnologie kijkt, blijft Tesla absoluut koploper.’

‘De meesten van ons rijden trouwens al jaren elektrisch. Ikzelf sinds 2011. M’n eerste EV was een Nissan LEAF, er stonden toen nog maar 15 snelladers en 250 AC-laders in Nederland. Daarna heb ik bijna alles gereden wat er uitkwam, net als meer collega’s hier. De laatste anderhalf jaar reed ik een e-Golf. M’n Tesla Model 3 bevalt uitstekend. Ik rijd de performance-versie. Hij is niet helemaal water- en winddicht, dat komt door de frameloze coupédeuren. Dat wordt binnenkort hopelijk gefixt. Verder ben ik erg tevreden.’

 

HOE ZIE JE DE TOEKOMST VAN ELEKTRISCH VERVOER, EN DE ROL VAN ALLEGO DAARIN? 

‘De EV-markt staat nog in de kinderschoenen. Gelukkig zijn de grote bedrijven de laatste jaren wakker geworden. De interesse is er, nu de technologie nog. Die ontwikkelt zich namelijk niet heel snel. Het kost fabrikanten zo’n 5 tot 7 jaar om een nieuwe auto te ontwikkelen. Daarom zie je nu veel ‘tussenoplossingen’: de elektrische Golf is ontwikkeld op basis van een bestaand benzinemodel. Of neem de Kia e-Niro, die is verkrijgbaar als plug-in hybride én full electric. En dan heb je nog de financiële overwegingen. Een brandstofmotor heeft 4.000 onderdelen. Die kunnen allemaal kapot. Een elektrische motor heeft er wat, drie? Autofabrikanten willen wel geld blijven verdienen natuurlijk.’

‘Op verjaardagen zeggen mensen tegen me: ik hoef geen stroom, ik wacht op waterstof. Bij Allego volgen we beide, want wie zegt dat één type energie het gaat winnen? We vinden het nu ook normaal om bij een tankstation zeven soorten brandstof te vinden. Vergelijk het met VHS en Betamax. De beste kwaliteit wint niet altijd. Het gaat erom wat de massa wil.’

‘Een belangrijke vraag in ons vak is wat er eerst moet komen: de infrastructuur of het aanbod van de auto’s? Allego hanteert een tweesporenstrategie. Aan de ene kant volgen we de markt en realiseren we naar behoefte. Maar als we in een bepaalde technologie geloven, dan investeren we in infrastructuur bestemd voor auto’s met laadtechnologie die misschien de eerste twee jaar nog niet op de weg zijn. Zo willen we de kip-eidiscussie voorblijven. En een marktbepalende speler blijven.’

 

TOT SLOT: JULLIE ZIJN INITIATIEFNEMER VAN MEGA-E, EEN AMBITIEUS EUROPEES ENERGIEPROJECT. WAT KUN JE DAAROVER KWIJT? 

‘In 2021 willen we door heel Europa ruim driehonderd high power charging-locaties uitrollen die tot 350 kW kunnen laden. Om je een idee te geven: de gemiddelde snellader kon vorig jaar 50 kW aan, maar de vermogensbehoefte vanuit de auto’s groeit snel. Jaguar zit inmiddels op 100 kW, Audi op 150 kW. Tesla haalde eerst 120 kW, maar schroeft het laadvermogen met de Model 3 nu omhoog naar 245 kW. Het plan is dat alle laadpalen zo veel mogelijk downgradable zijn. Dat betekent dat ze ook auto’s aankunnen die om minder laadvermogen vragen. We zetten meestal meerdere type laders neer, zodat elke wagen er naar behoefte kan laden: van een eerste generatie e-auto tot een vrachtwagen.’

avatar

Kees Roelandschap

Based in Amsterdam. Building a European Robo-fleet together with @MisterGreenEU Passionate about AI, self driving technology and bullish on $TSLA.