Innovatief, duurzaam en fiscaal interessant: dat geldt voor een Tesla, maar ook voor Eenhoorn Financieel Advies. Vanuit Laren en Amsterdam maken de adviseurs de financiële doelen van particulieren bereikbaar. Hun tools? Een persoonlijke aanpak en alleen duurzame beleggingen. In lijn met hun eigen koers rijden inmiddels twee partners van Eenhoorn in een Tesla van MisterGreen. We spraken één van hen: Gerrit Ruijs, trotse bestuurder van een Model S 75D.
HOI GERRIT, LEUK DAT WE LANGS MOCHTEN KOMEN. VERTEL, WAT DOET EENHOORN?
‘We helpen particulieren en ondernemers met het opzetten van een financieel plan, hun persoonlijke strategie voor de toekomst. Vervolgens kunnen we binnen die strategie beleggen. Vanuit onze overtuiging doen we dat in duurzame fondsen, omdat dit op meerdere vlakken een goed rendement oplevert.’
‘Ons uitgangspunt is nooit: ‘geef ons twee ton, doen wij er iets leuks mee.’ We kijken heel goed naar je situatie en vragen daarop door. Het is best gek dat sommige partijen nog steeds aan klanten vragen of ze veel of weinig risico willen lopen; als klant kun je dat heel moeilijk zelf beoordelen. Daarom vragen we altijd verder: wat wil je bereiken – bijvoorbeeld een huis kopen, eerder met pensioen, of je kinderen helpen met hun studie of eerste koophuis? Wat verdien je nu, wat verwacht je voor de toekomst, waar zitten je risico’s en waar voel jij je prettig bij? Zo ontwikkelen we voor elke klant een financieel plan op maat.’
"Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit nog voor een gewone benzineauto kies."
DUURZAME ONTZORGING LEVEREN JULLIE DUS EIGENLIJK, NET ALS MISTERGREEN. HOE BEN JE MET ONS IN AANRAKING GEKOMEN?
‘Martin Vooijs, de andere partner van Eenhoorn, kwam ineens in een Tesla van MisterGreen aanrijden. Ik was meteen verkocht; wát een auto! Ik reed zelf een Mitsubishi Outlander, een hybride auto. Niks mis mee, maar na een ritje in die Tesla was ik om. Ik besloot er zelf ook een te leasen. Bij MisterGreen, want jullie persoonlijke aanpak sprak me aan. Ik werd goed begeleid bij mijn keuze en had het gevoel dat ik ook van de deal mocht afzien; ik werd niet richting een bepaald contract gepusht. Inmiddels rijd ik iets langer dan een halfjaar in een Tesla Model S 75D.’
EN, BEN JE ER BLIJ MEE?
‘Zeker! Het is elke dag een feest om in de auto te stappen. Hij ligt als een huis op de weg en rijdt ontzettend soepel; ik glij over het asfalt. Ook fijn: ik word minder moe achter het stuur, zit veel minder te jakkeren in het verkeer. Misschien komt dat door de autopilot, die vooral in de file veel stress wegneemt. Maar het scheelt ook dat het dashboard clean is, zonder al die knopjes die blijkbaar toch afleiden. Alleen het opladen was even wennen, ik moet m’n reizen nu beter plannen. Maar dat nadeel weegt niet op tegen de voordelen, vind ik. Bovendien ben je bij een Supercharger binnen twintig minuten klaar. Dat is een kopje koffie en even naar de wc!’
MISSCHIEN EEN PIJNLIJK PUNTJE, MAAR WE HOORDEN DAT JE LAATST SCHADE HAD...
‘Dat klopt, helaas. En dan ben je bij Tesla wel aan de beurt. Het duurde vijf weken voor ik weer achter het stuur kon stappen, want er moesten allerlei onderdelen in de VS worden besteld. Aan de andere kant was ook de reparatie een beleving. Ik moest naar een officiële Tesla-bodyshop, die vanbinnen wel een operatiekamer leek – alles was strak geordend en brandschoon. MisterGreen regelde een leenauto voor me – helaas wel een BMW – zodat ik toch de weg op kon. Gelukkig heb ik mijn Tesla inmiddels weer terug en geniet ik van een geweldige rijervaring. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit nog voor een gewone benzineauto kies.’