De broers Baars reizen wat af tussen de zes vestigingen van hun cardiologische kliniek. Tel daar de ritjes naar patiënten bij op – HartKliniek behandelt ook aan huis – en de groene kilometerteller draait op volle toeren. Menno (cardioloog en oprichter) en Willem (operationeel directeur) vertellen over hun drive om elektrisch te rijden: ‘Als duurzame club wil je zakendoen met duurzame partners.’
VERTEL EENS, WIE ZIJN JULLIE EN WAT DOET HARTKLINIEK PRECIES?
Willem: ‘HartKliniek is een keten van medisch specialistische cardiologische centra. We zijn gestart in 2014 en hebben inmiddels vestigingen door het hele land, waar we mensen met hart- en vaatziekten diagnosticeren en behandelen. Als operationeel directeur zorg ik voor alle lopende zaken. Zijn de klinieken goed ingericht? Functioneren alle echoapparaten? Zijn medewerkers tevreden?’
Menno: ‘We bieden eigenlijk het omgekeerde van ziekenhuizen: hooggespecialiseerde zorg, tegen een laag volume. Hierdoor zijn onze wachttijden minimaal en kunnen we patiënten alle aandacht geven die ze verdienen. Bovendien behandelen we ook bij mensen thuis. Net als in het ziekenhuis is onze zorg verzekerd, alleen zijn we kleinschaliger, gastvrijer en persoonlijker. En dat zie je terug in de waardering, patiënten geven ons een 9,3 op klanttevredenheid. Zoals Elon Musk zegt: brandstofauto’s zijn de stoomlocomotieven van de toekomst. Zo denken wij over de huidige ziekenhuizen.’
"Als duurzame club moet je zakendoen met duurzame partners. MisterGreen is de enige aanbieder met een compleet elektrisch wagenpark, die specialisatie kunnen wij waarderen."
DAT IS EEN STEVIGE UITSPRAAK. ZIJN DE ZIEKENHUIZEN DAN NIET MEER VAN DEZE TIJD?
Menno: ‘Nee. Tijdens mijn jaren als cardioloog in het ziekenhuis zag ik soms wel 45 patiënten op een dag. Geloof me: met de beste wil van de wereld kun je dan geen namen meer onthouden. En voor een écht goed begrip van iemands probleem is dan geen tijd meer. Ik dacht, waarom gaan mensen toch naar zo’n complex en groot ziekenhuis als je niet opgenomen hoeft te worden?’
Willem: ‘Ziekenhuizen zouden zich meer moeten richten op opnames bij spoed en operaties. Dotteren, pacemakers plaatsen, dat soort dingen. Het idee van een polikliniek onder hetzelfde dak is hopeloos verouderd.’
Menno: ‘Met HartKliniek hebben we de polikliniek – het spreekuur – losgetrokken van het ‘beddenhuis’. Geen klinische omgeving, maar een huiskamersetting, waar mensen rechtstreeks bij een cardioloog aanschuiven. Alle overbodige, verpleegkundige handjes hebben we ertussenuit gehaald. Bij ons doet de cardioloog alles zelf: hij ‘doktert’ weer! Ik behandel niet meer dan 15 patiënten per dag. Deze werkwijze betekent kwaliteit boven kwantiteit. Onze groei hebben we vooral te danken aan de lage en gestructureerde overheadkosten.
JULLIE LEASEN BEIDEN EEN TESLA BIJ MISTERGREEN. VANWAAR DE KEUZE VOOR ELEKTRISCH RIJDEN?
Menno: ‘Ik stapte over op Tesla in 2014. Destijds puur voor de actieradius, want onze klinieken liggen redelijk ver uit elkaar. Schoon rijden en het fiscale voordeel waren belangrijke argumenten. Daarnaast is het gewoon een mooie auto. Ik rij trouwens een instapmodel. Een auto moet me van A naar B brengen, ik hoef geen toeters en bellen.’
Willem: ‘Waar we kunnen, zetten we bij HartKliniek in op duurzaamheid. Onze apparatuur draait bijvoorbeeld deels op zonnepanelen. We zijn voorstander van een papiervrije omgeving, daarom ontvangen patiënten medische rapportages standaard digitaal. De keuze voor electric lease past goed bij ons: alles draait bij ons om zorg dragen voor de toekomst. Dat begint bij een gezond hart én een gezonde motor.’
WAT VINDEN JULLIE ZAKELIJK GEZIEN HET FIJNSTE AAN DE TESLA?
Willem: ‘Voor mij is het echt een kantoor op wielen. Ik beweeg veel tussen onze vestigingen, die ritjes zijn hét moment om telefoongesprekken te voeren, de auto is namelijk supergeruisloos. Die telefoontjes plan ik van tevoren in. Dat planmatige vind ik heerlijk.’
Menno: ‘Ik neem er m’n medische apparatuur in mee – echoapparaat, hartritmemonitor, alles past perfect in de Tesla. En ik ben gek op de rust die het interieur uitstraalt. Er zitten nauwelijks knoppen op het dashboard, alleen zo’n groot touchscreen in het midden. Alsof de auto opnieuw is uitgevonden.’
MENNO, JE LEASEDE JE TESLA EERST ERGENS ANDERS. VANWAAR DE OVERSTAP NAAR MISTERGREEN?
Menno: ‘Als duurzame club moet je zakendoen met duurzame partners. MisterGreen is de enige aanbieder met een compleet elektrisch wagenpark, die specialisatie kunnen wij waarderen. Daarnaast verruilen de meeste klanten hun benzineauto voor het eerst voor een elektrische wagen, dan heb je veel vragen. Wat zijn de kosten? Hoe zit het met laadpalen? MisterGreen heeft alle kennis in huis en antwoordt snel. Daarnaast verliep het offertetraject buitengewoon plezierig.’
Willem: ‘Ik zie ook wel overeenkomsten tussen onze bedrijven. MisterGreen startte ongeveer in dezelfde periode als wij, en is van een start-up uitgegroeid naar een serieuze scale-up. Mijn hart hebben ze in elk geval veroverd!’