Skip to content
Kees RoelandschapSep 11, 2024 at 13:095 min read

Klantverhaal: Qconferencing ‘We willen dat mensen zo min mogelijk reizen. Tenzij het groen is!’

Interactieve schermen, draadloze videotelefoons, slimme reserveringsystemen: de meetingroom anno 2019 zit boordevol technologie. Qconferencing is al bijna twintig jaar vergadercommunicatiespecialist. Geboren vanuit de simpele vraag: hoe kunnen we overleggen zonder in dezelfde ruimte aanwezig te zijn? Accountmanagers Reginald Gatling en Nick Bouwens leasen beiden een Tesla Model 3 bij MisterGreen: ‘Als duurzaamheid je drijfveer is, kun je natuurlijk niet met een zware brandstofslurper bij klanten aankomen.’

 

VERTEL EENS IETS OVER QCONFERENCING. WIE ZIJN JULLIE, WAT DOEN JULLIE? 

Reginald: ‘Qconferencing is gespecialiseerd in zakelijke videocommunicatie. We kunnen elk formaat vergaderruimte inrichten: van huddle room tot auditorium. Daarnaast zorgen we bijvoorbeeld dat vergaderruimtes soepel digitaal geboekt kunnen worden en dat mensen er draadloos kunnen presenteren. Of denk aan narrowcasting: de schermen bij de receptie of het koffiezetapparaat.’

Nick: ‘Vroeger vond je in een meetingroom alleen een flip-over en een stift. Nu zit er veel meer intelligentie in. Dat is mooi, maar kan ook meer problemen opleveren. Wij zorgen dat deze vergadertechnologie feilloos werkt. Dat doen we vooral voor klanten die wereldwijd opereren en steeds nieuwe vestigingen openen. Zij willen ultiem gemak: internationaal op dezelfde manier communiceren, zonder gedoe. Wij verzorgen de installaties over de hele wereld. Ons doel bij klanten is altijd om zo hun snelheid van zakendoen te verhogen.’

"Ik had er niet aan moeten denken om rechtstreeks met Tesla zaken te doen. MisterGreen heeft ons uitstekend geholpen, van begin tot eind."

 

JULLIE BESTAAN AL BIJNA TWINTIG JAAR. HOE IS QCONFERENCING ONTSTAAN? 

Reginald: ‘Ons bedrijf is opgericht door Eckart Wintzen, de managementfilosoof die ook de bekende cellenstructuur bedacht: het principe waarbij een bedrijf splitst zodra het groter wordt dan bijvoorbeeld 50 medewerkers. Eckart was een hippie en een milieufreak. En een visionair. Hij had ondernemingen over de hele wereld, maar nam maar twee intercontinentale vluchten per jaar. Hij vroeg zich af: hoe kan ik van medewerkers commitment vragen als we elkaar niet in de ogen kunnen kijken? Zo is de Eye Catcher ontstaan, het eerste product van Qconferencing. Eckart wilde bij iedereen zo’n apparaat op het bureau. Dat ding kostte 10.000 euro, dus dat ging niet. Toen brak het Skype-tijdperk aan en nam de technologie rondom internetbellen een vlucht.’

Nick: ‘Het is begonnen met videobellen, maar inmiddels doen we veel meer. Sociaal contact blijft uiteraard ontzettend belangrijk. Maar je kunt de frequentie van fysieke overleggen wel minimaliseren, en zo efficiënter met je tijd omgaan.’

 

JULLIE MISSIE EN DIE VAN MISTERGREEN ZIJN DUS BEHOORLIJK VERGELIJKBAAR: ALLEBEI GROEN. 

Reginald: ‘Dat klopt, ook bij ons draait het om duurzaamheid. We leveren bijvoorbeeld ook diensten waarbij deelnemers tijdens een videogesprek worden herkend aan hun IP-adres. Op basis hiervan wordt automatisch berekend hoeveel footprint je bespaart door niet bij de meeting aanwezig te zijn. Met deze cijfers kunnen onze klanten hun duurzaamheidsbeleid weer makkelijker verantwoorden in hun jaarverslagen.’

Nick: ‘We zeggen eigenlijk: ga minder reizen, ga meer bellen. Maar als je kunt rijden zonder CO2 uit te stoten, dan is dat helemaal mooi. Elektrisch rijden past dus helemaal in ons straatje.’

 

JULLIE LEASEN BEIDEN EEN TESLA MODEL 3 VIA MISTERGREEN. HOE VERLIEP DEZE AANVRAAG? 

Reginald: ‘We hebben de auto in 2017 gereserveerd en direct duizend euro aanbetaald, zoals Tesla vroeg. Eind 2018 konden we ‘m configureren. We hebben toen het uitgebreidste model besteld, zodat ‘ie als eerste geleverd zou worden. Afgelopen maart was het zover!’

Nick: ‘MisterGreen wil de wereld een stukje groener maken, die ideologie spreekt ons aan. Gaandeweg hebben we veel contact met ze gehad en alle mensen bij MisterGreen leren kennen. Ze gaan echt voor het hoera-effect. Toen we de sleutels eenmaal in handen hadden, hebben we ons enthousiasme zelfs nog met ze gedeeld via video. Ook de nazorg was prettig, het contact met Tesla zelf was namelijk erg chaotisch.’

Reginald: ‘Inderdaad. Ik had er niet aan moeten denken om rechtstreeks met Tesla zaken te doen. MisterGreen heeft ons uitstekend geholpen, van begin tot eind.’

 

 

JULLIE HEBBEN ER DUS EVEN OP MOETEN WACHTEN, MAAR WAREN UITEINDELIJK WEL EEN VAN DE EERSTEN IN NEDERLAND MET EEN MODEL 3. EN, HOE BEVALT ‘IE? 

Nick: ‘Ik vind ‘m echt revolutionair. Het netwerk van Tesla superchargers werkt top, m’n auto is met 40 minuten vol en dan kan ik er weer 500 kilometer tegenaan. Maar ik rijd ‘m eigenlijk nooit helemaal leeg. Ik laad trouwens het liefst als ik slaap. Net als bij m’n smartphone.’

Reginald: ‘Mensen die op elektrisch rijden overstappen, maken zich volgens mij vooral zorgen over het laden. Maar dat is echt geen probleem. Bijna al m’n klanten hebben een laadpaal voor de deur staan. Daarbij is de som simpel: 1 uur laden is 100 kilometer rijden. Ik woon in De Bilt, onlangs heb ik bij de gemeente een laadpaal aangevraagd en ik krijg net een mail binnen dat die is toegezegd. Een publieke paal weliswaar, maar toch leuk. We hebben hier op kantoor in onze parkeergarage vier laders staan. Als ik ’s avonds naar huis ga, ben ik vol. En anders pak ik onderweg een Tesla supercharger of een van de snellaadstations van MisterGreen.’

Nick: ‘Elektrisch rijden is echt een genot. Het is een vette auto, maar hij rijdt ook echt heerlijk. En ik word elke keer weer blij van de updates. De auto denkt na voor mij, dat is geweldig. En oh, de audiokwaliteit is fantastisch!

Reginald: ‘Stel je rijdt 50 waar je 100 mag, en je zet je cruise control aan. Dan zegt Tesla nee, ik stel ‘m voor je in op de maximaal toegestane snelheid, zodat je automatisch meeversnelt als het verkeer dat toelaat. Autorijden is veel minder intensief geworden, ik kom ontspannen op m’n bestemming aan. Verder glijdt ‘ie heerlijk over de weg. De Model 3 weegt 1.800 kilo, de zwaarte zit in het midden, precies onder de bestuurder. Vooral in bochten voel je dat goed. Die wegligging is echt ongekend.’

 

VEEL ZAKELIJKE LEASERIJDERS ZIEN HUN AUTO ALS EEN KANTOOR OP WIELEN. HOE ZIT HET MET DE VERGADERCULTUUR ACHTER HET STUUR, VALT DAAR NOG WAT TE INNOVEREN? 

Reginald: ‘Ik maak veel gebruik van videobellen in de auto. Dat gaat met je telefoon heel makkelijk, welk besturingssysteem je ook hebt. Wil je content delen, bijvoorbeeld een spreadsheat of pdf? Dan kun je supersnel switchen tussen schermen. Geen onbeperkte data in je bundel? Dan schakel je met één swipe over van video naar audio.’

Nick: ‘Kijk, net als Tesla plaatsen wij graag camera’s – de Model 3 zit er vol mee. Helemaal nu de auto het ‘rijden’ zo’n beetje van je overneemt, hou je aandacht over voor andere dingen. Er zit trouwens ook een whiteboard-functie op het scherm van de autopilot. Vergadersoftware in de Tesla? Wie weet zit er nog een mooie samenwerking in!’

avatar

Kees Roelandschap

Based in Amsterdam. Building a European Robo-fleet together with @MisterGreenEU Passionate about AI, self driving technology and bullish on $TSLA.