Skip to content
Apr 15, 2025 at 12:045 min read

Klantverhaal: “ik heb alle voordelen van leasen, zonder de bijtelling”.

Elektrisch rijden in een Tesla zonder bijtelling te betalen? Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch is dit precies wat het Ready2Share-concept van MisterGreen mogelijk maakt. In dit praktijkverhaal deelt Femke Vonk, zelfstandig tekstschrijver, haar ervaringen met deze slimme leaseconstructie.

 

OP ZOEK NAAR EEN ELEKTRISCHE BEDRIJFSAUTO 

“We waren op zoek naar een nieuwe bedrijfsauto die we konden gebruiken naast de bedrijfsbus die we al hebben,” vertelt Femke. Haar man runt een VOF met zijn zoon en er was behoefte aan een extra auto voor zakelijke ritten. “We wilden graag elektrisch rijden, omdat dat toch de toekomst is.”

Het stel bekeek verschillende elektrische modellen, waaronder een Volvo en een Kia, maar schrok van de kosten. “Dat was allemaal behoorlijk prijzig. Door de combinatie van zakelijke lease én bijtelling kwam je op een flink maandbedrag uit.”

Via social media kwam Femke het verhaal van Michael van Hulst tegen, een andere ondernemer die zijn positieve ervaringen met het Ready2Share-concept van MisterGreen deelde. Dit wekte haar interesse.

 

HOE WERKT READY2SHARE? 

Het Ready2Share-concept is speciaal ontwikkeld voor ondernemers die zakelijk willen rijden, maar ook privé gebruik willen maken van hun auto, zonder de last van hoge bijtelling. Het werkt als volgt:

  • Je least een Tesla via MisterGreen voor zakelijk gebruik
  • Voor privégebruik “huur” je dezelfde auto via het deelplatform “Mobi2Share”
  • Je kiest een privébundel die past bij je jaarlijkse privékilometers (Femke koos voor 12.000 km privé en 10.000 km zakelijk, maar dit is volledig aan te passen aan je eigen situatie)
  • Via een app schakel je eenvoudig tussen zakelijk en privégebruik
  • Je houdt een rittenregistratie bij via het platform
  • Resultaat: geen bijtelling, maar wel één auto voor zowel zakelijk als privé

 

ZORGEN WEGGENOMEN 

Vooraf had Femke enkele zorgen. “Als je het zo leest, lijkt het misschien heel ingewikkeld. Ik was dan ook best bang dat het administratief een gedoe zou zijn. Maar dat is in de praktijk helemaal niet zo. MisterGreen regelt alles voor je en het wijst zich vanzelf. Ook vroeg ik me af of we wel een goede auto zouden krijgen. En een belangrijke vraag was of door het sharing-aspect andere mensen zomaar onze auto konden gebruiken.”

Ook maakte ze zich zorgen over de kwaliteit van een tweedehands Tesla. “Ik was bang dat zo’n occasion Tesla een verminderde batterijkwaliteit zou hebben, maar de auto presteert uitstekend.”

Deze zorgen bleken allemaal ongegrond. “Het werkt heel simpel,” legt Femke uit. “Wij ‘huren’ de auto van onszelf voor privégebruik. Dat doen we steeds voor een maand vooruit. Je loopt dus niet het risico dat iemand de auto onder je carport vandaan rijdt. En administratief is het overzichtelijk: je gaat gewoon rijden en een keer per week of per maand, wat je zelf prettig vindt, geef je in de portal van het deelplatform aan wat een zakelijke rit was. That’s it.”

Ook het praktische aspect van elektrisch rijden bleek eenvoudiger dan gedacht. “Het installeren van een laadpaal bij ons huis was een fluitje van een cent, zo geregeld,” vertelt ze. “En bij vragen staat MisterGreen altijd klaar met snelle en adequate antwoorden. De klantenservice is super.”

 

DE RIJERVARING EN FINANCIëLE VOORDELEN 

Femke en haar man rijden in een Tesla Model 3 en zijn zeer te spreken over de rijervaring. “De Tesla rijdt als een zonnetje. Het rijdt lekker, het rijdt veilig, het is gewoon echt een onwijs fijne auto,” vertelt ze enthousiast. “En dit geldt ongetwijfeld voor alle Tesla-modellen.”

Ze benadrukt daarbij dat het gaat om de kwaliteit van de auto zelf: “Los van alle media-aandacht rondom Elon Musk op dit moment, gaat het uiteindelijk om de auto en de rijervaring. Die is simpelweg top. Ik kan ook heel blij worden van hoe slim de auto is. Het digitale dashboard van Tesla is niet voor niets de benchmark in de auto-industrie – intuïtief, overzichtelijk en met regelmatige software-updates die de auto elke keer weer een beetje slimmer maken. En laten we vooral niet vergeten dat het nog steeds een van de meest energie-efficiënte elektrische auto's op de markt is.”

De financiële voordelen van Ready2Share zijn volgens Femke eveneens aanzienlijk. “Het is vele malen goedkoper. De zakelijke lease is al voordeliger omdat je een occasion least. Je hebt geen bijtelling, wat flink scheelt in de portemonnee. En het stukje private lease is heel betaalbaar.”

Vooral het vermijden van bijtelling maakt een groot verschil. Bij een Tesla met een cataloguswaarde van €50.000 kan de bijtelling in 2025 oplopen tot meer dan €9.600 per jaar. Dit vertaalt zich, afhankelijk van je belastingschijf, tot honderden euro’s netto per maand die je bespaart.

 

ADER VOOR ANDERE ONDERNEMERS 

Femke raadt het Ready2Share-concept zeker aan bij andere ondernemers. “Ik kan het elke ondernemer die lease overweegt, maar die ook privé wil rijden met zijn auto, van harte aanbevelen.”

Het concept is interessant voor een veel breder publiek dan je misschien zou verwachten. Niet alleen zelfstandigen profiteren ervan, maar ook vennoten in een VOF, zoals bij Femke het geval is. Directeur-grootaandeelhouders vinden er eveneens een oplossing in voor het bijtellingsdilemma.

Ook als werkgever – of je nu een klein, middelgroot of groot bedrijf hebt – biedt Ready2Share een bijzonder slimme zet in het arbeidsvoorwaardenpakket. Je kunt medewerkers een prachtige Tesla aanbieden, terwijl zij niet worden geconfronteerd met de vaak aanzienlijke bijtellingsbedragen op hun loostrook. Het maakt de totale arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker zonder dat het de werkgever extra kost – een win-winsituatie voor beide partijen.

 

CONCLUSIE 

Ready2Share biedt een slimme oplossing voor een veel voorkomend probleem: hoe rijd je zakelijk én privé in één auto zonder bijtelling te betalen? Het concept verenigt het beste van twee werelden - de voordelen van zakelijke lease zonder de lasten van bijtelling.

Voor ondernemers die op zoek zijn naar een kostenefficiënte manier om elektrisch te rijden, kan Ready2Share een interessante optie zijn. De administratieve last valt mee, de kostenbesparing is aanzienlijk en je rijdt rond in een Tesla die volledig van jou blijft – niemand die hem onder je carport vandaan rijdt.

 


Wil je meer weten over Ready2Share? Neem dan contact op met MisterGreen voor een vrijblijvend adviesgesprek.