
Bijtelling: alles over zakelijk rijden en belasting
BIJTELLING IN HET KORT:
- Bijtelling is een fiscale regeling die geldt bij privégebruik van een zakelijke auto
- Voor elektrische auto's golden in 2024 gereduceerde tarieven: 16% tot €30.000
- In 2025 veranderde dit naar 17%, verdere aanpassingen volgen in 2026
- Er zijn verschillende manieren om bijtelling te beperken of vermijden
- Occasions behouden vaak gunstigere historische percentages
- Met de juiste aanpak kun je duizenden euro's per jaar besparen
Als ondernemer of werknemer met een auto van de zaak krijg je vrijwel altijd te maken met bijtelling. Een onderwerp dat complex en beladen is. Net als je denkt dat je het snapt, veranderen de regels weer. Wat zijn de actuele regels? Wat zijn de huidige bijtellingspercentages? Welke uitzonderingen zijn er? En hoe zorg je ervoor dat je niet onnodig te veel betaalt? Hjalmar de Visser, accountmanager bij MisterGreen en Tesla-expert, helpt dagelijks ondernemers met hun vragen over bijtelling. In dit artikel zet hij de actuele regels op een rij en deelt hij slimme manieren om zo voordelig mogelijk te rijden.
WAT IS BIJTELLING EN WANNEER KRIJG JE ERMEE TE MAKEN?
Zakelijk een auto rijden heeft veel voordelen, maar zodra je deze ook privé gebruikt, krijg je te maken met bijtelling. De Belastingdienst ziet privégebruik van een zakelijke auto als een vorm van loon in natura. Rijd je meer dan 500 kilometer per jaar privé? Dan moet je over de cataloguswaarde van de auto een percentage bijtellen bij je inkomen.
DE GESCHIEDENIS VAN BIJTELLING
Een interessante historische context komt van prof. dr. Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven: “De Nederlandse overheid was een pionier in het stimuleren van elektrisch rijden via bijtelling. Die aanpak heeft aantoonbaar gewerkt – de toegevoegde waarde van de EV-sector groeide tussen 2019-2021 met 77% naar €3,63 miljard. Nederland heeft nu na Noorwegen de hoogste dichtheid aan laadpalen per hoofd van de bevolking.”
Toch was niet alle stimulering even doordacht. De Mitsubishi Outlander PHEV bijvoorbeeld profiteerde jarenlang van 0% bijtelling, waardoor zakelijke rijders massaal kozen voor deze plug-in hybride. Maar in de praktijk werden ze nauwelijks opgeladen en reden ze vooral op brandstof. Het fiscale voordeel zorgde voor verkoopsucces, maar niet voor minder uitstoot.
Toen de belastingvoordelen na vijf jaar vervielen, werden deze auto’s massaal geëxporteerd. Nederland had jarenlang gestimuleerd zonder dat de beoogde gedragsverandering plaatsvond. Een dure les voor toekomstig stimuleringsbeleid.
ZO WERKT BIJTELLING BIJ EEN AUTO VAN DE ZAAK
De berekening van bijtelling is eigenlijk heel simpel:
1. Neem de cataloguswaarde van je auto (inclusief btw en BPM)
2. Bepaal het juiste percentage (verschilt per type auto en jaar)
3. Tel het resultaat op bij je belastbaar inkomen
Voor elektrische auto's gelden speciale percentages, met een tweedeling:
- Tot €30.000: verlaagd bijtellingspercentage
- Daarboven: standaardtarief van 22%
Dit betekent dat je voor een duurdere elektrische auto met twee percentages te maken krijgt.
Een rekenvoorbeeld: bij een Tesla Model 3 van €50.490 betaal je in 2024: - 16% over €30.000 = €4.800 Totale bijtelling per jaar: €9.307,80 |
BIJTELLING IN 2024 EN 2025
De bijtellingsregels voor elektrische auto's veranderen ieder jaar. Hier het overzicht vanaf 2024:
2024:
De bijtellingsregeling voor elektrische auto's is de afgelopen jaren steeds verder aangescherpt. In 2024 betaal je 16% bijtelling over de eerste €30.000 van de fiscale waarde van je elektrische auto. Over het bedrag daarboven geldt het standaardtarief van 22%. Voor een Tesla Model 3 met een cataloguswaarde van €50.490 betekent dit bijvoorbeeld:
Rekenvoorbeeld Tesla Model 3 (2024) van €50.490 | |
16% over €30.000 | €4.800 |
22% over €20.490 | €4.507,80 |
Totale bruto bijtelling per jaar | €9.307,80 |
Deze percentages gelden voor alle nieuwe leasecontracten die in 2024 worden afgesloten. Rijd je in een occasion? Dan profiteer je van de bijtellingspercentages die golden in het jaar van eerste registratie.
2025:
Voor 2025 zijn de regels opnieuw aangepast. Het bijtellingspercentage voor elektrische auto's is nu 17% over de eerste €30.000, met daarbovenop 22% over het meerdere. Voor een Tesla Model 3 met een cataloguswaarde van €50.490 betekent dit een jaarlijkse bijtelling van €9.607,80. Dit is een cruciaal jaar voor ondernemers die overwegen elektrisch te gaan rijden: het is namelijk de laatste kans om te profiteren van fiscaal voordeel op een elektrische auto. Als je nu een Tesla registreert, behoud je het gunstige tarief van 17% over de eerste €30.000 voor de komende vijf jaar. Dit kan je duizenden euro's belastingvoordeel opleveren ten opzichte van een auto die je volgend jaar aanschaft. Wil je dus nog profiteren van lagere bijtelling? Dan is nu het moment om de overstap te maken.
2026 EN VERDER:
Vanaf 2026 verdwijnt het verschil tussen elektrische en conventionele auto's volledig. Voor alle auto's, ongeacht brandstoftype, geldt dan een uniform bijtellingspercentage van 22% over de volledige cataloguswaarde. De focus verschuift dan van fiscale voordelen naar andere pluspunten van elektrisch rijden, zoals lagere gebruikskosten en duurzaamheid.
BIJTELLINGSPERCENTAGES OP EEN RIJTJE:
Jaar | Eerste €30.000 | Daarboven |
2024 | 16% | 22% |
2025 | 17% | 22% |
2026 | 22% | 22% |
SLIMME OPLOSSINGEN VOOR BIJTELLING
Bijtelling betalen wil je natuurlijk zoveel mogelijk beperken. Gelukkig zijn er een aantal manieren om het betalen van deze belasting zoveel mogelijk te vermijden. Hieronder een aantal handige tips!Een Tesla uit eerdere jaren behoudt zijn oorspronkelijke bijtellingspercentage voor 60 maanden na eerste registratie. Een Model 3 uit 2024 houdt bijvoorbeeld het 16%-tarief tot 2029, terwijl voor nieuwe auto's in 2025 al 17% geldt.
Concreet voorbeeld:
- - Nieuw Model 3 (2025): €9.607,80 bijtelling per jaar
- - Occasion Model 3 (2024): €9.307,80 bijtelling per jaar
- - Besparing: €300 per jaar, €1.500 over 5 jaar
Het Ready2Share-concept van MisterGreen maakt slim gebruik van twee contracten: één zakelijk en één privé. Je gebruikt de auto zakelijk via je bedrijf, en voor privégebruik 'huur' je hem via het deelplatform.
Voordelen van het Ready2Share-concept:
- - Geen bijtelling voor privégebruik
- - Flexibele privébundels (6.000, 12.000 of 18.000 km/jaar)
- - Automatische ritregistratie via app
- - Geschikt voor zowel zzp'ers als bv's
- - Btw-voordeel op privégebruik
Voor sommige ondernemers is een mobiliteitsbudget met private lease voordeliger:
- - Private lease voorkomt bijtelling
- - Zakelijke kilometers declareren tegen €0,21/km
- - Flexibeler dan traditionele lease
- - Geen impact op balans
- - Wel BKR-registratie bij private lease
VEELGESTELDE VRAGEN OVER BIJTELLING
Het berekenen van de netto-bijtelling is vrij eenvoudig. De netto impact hangt af van je belastingtarief. Stel, je hebt een bijtelling van €9.307,80 per jaar:
- - Bij 37% belasting: €287 netto per maand
- - Bij 49,5% belasting: €384 netto per maand
Als je bijtelling wilt vermijden, zijn er drie hoofdmogelijkheden:
- - Maximaal 500 km privé rijden (met sluitende rittenadministratie)
- - Ready2Share-concept gebruiken
- - Overstappen naar private lease met kilometervergoeding
Of een nieuwe Tesla gunstiger is dan een gebruikte Tesla, hangt af van je specifieke situatie:
- - Voordelen nieuwe Tesla: laatste technologie, hogere bijtelling
- - Voordelen occasion: gunstigere bijtelling, lagere aanschafprijs
- - Voordelen ReDrive Tesla: beste van beide werelden met historisch bijtellingspercentage en software-updates
BEREKEN JE BIJTELLING
Wil je weten wat bijtelling voor jou betekent? Gebruik de calculator of neem contact op voor persoonlijk advies. MisterGreen helpt je graag de beste keuze te maken voor jouw situatie.
BRONNEN: