Het is bekend geworden dat China's grootste zoekmachine, Baidu, een overeenkomst heeft bereikt met Tesla waarbij ze het bedrijf de toegang verlenen om hun licentie te gebruiken. Deze kaartlicentie is nodig voor het verzamelen van gegevens op de openbare wegen. Dit was zo'n beetje de laatste wetgevingshobbel om FSD goedgekeurd te krijgen in China. Het maakt de weg vrij voor Tesla om haar nieuwste versie (FSD v12.4) van de Full Self-Driving (Supervised) software in China te introduceren.
De deal werd onlangs gesloten en komt tijdens het bezoek van Tesla CEO Elon Musk aan China, waar hij premier Li Qiang heeft ontmoet. Musk zocht goedkeuring voor de uitrol van de FSD-software in China en de toestemming om gegevens naar het buitenland te sturen tijdens zijn ontmoetingen met Chinese functionarissen.
In China moeten alle intelligente rijsystemen een kaartlicentie verkrijgen voordat ze op de openbare wegen mogen opereren. Buitenlandse bedrijven moeten samenwerken met binnenlandse bedrijven die de licentie hebben verkregen. Baidu is een van de tientallen bedrijven die er een hebben.
Baidu is een van de grootste spelers in de opkomende robotaximarkt in China en kreeg in november 2021 toestemming van de Chinese regering in Peking om hun software toe te passen en taxi-ritten in rekening te brengen. Volgens het laatste winstrapport van Baidu heeft het ongeveer 839.000 ritten uitgevoerd in de laatste drie maanden van 2023.
Wat is een end-to-end neuraal netwerk?
ChatGPT biedt de volgende uitleg: "End-to-end neurale netwerken zijn een type machine learning model, specifiek binnen het domein van deep learning, dat wordt getraind om een specifieke taak direct te leren van de invoer naar de uitvoer zonder handmatige tussenstappen of vooraf gedefinieerde kenmerken. Dit betekent dat het hele proces, van de rauwe invoerdata tot de uiteindelijke voorspelling of classificatie, wordt behandeld door het netwerk zelf."
Dit wordt volgens vele experts "het eindspel" genoemd, wat suggereert dat de ontwikkeling van de zelflerende autonome techniek voor zelfrijdende auto's in de laatste fase zit.
Dit is dus zonder tussenkomst van menselijk coderen of bepaalde regels. Zie het als een soort menselijk brein. Wij leren autorijden en de globale regels die van toepassing zijn in Nederland tijdens onze rijlessen. We kunnen die regels en lessen vervolgens overal toepassen, zonder dat we voor elk nieuw land of elke relatief onbekende situatie een aparte set van regels moeten leren en die moeten coderen.
Hoe krijgen wij die wereld om ons heen eigenlijk binnen ons brein? Voornamelijk via onze ogen en oren. Dit had Tesla al vrij snel in de gaten en daarom zijn zij in 20-21 al overgestapt naar een Vision Only approach tezamen met end-to-end neural nets. Niets meer of minder dan ogen en een brein.
Volgende analogie: Mensen leren rijden onder toezicht van een rij-instructeur. Noem het gerust "Human Driving Supervised" tot we ons rijbewijs hebben. Daarna mogen we de weg op en moeten we zelfstandig al die regels en lessen vervolgens overal toepassen. Tesla's zelfrijdende software heet tegenwoordig niet meer Beta maar: Full Self-Driving (Supervised). De klanten en Tesla-eigenaren zijn als het ware de rij-instructeurs tot FSD volledig goedgekeurd word en dus als het ware het rijbewijs heeft gehaald. Op dat moment zal het niet meer Supervised zijn maar gewoon Full Self-Driving.
Wil je meer weten over wetgeving voor FSD buiten de VS? Volg dan Kees Roelandschap op X.com via deze link.
Bekijk in de tussentijd de video hieronder van Herbert Ong, een autoriteit op het gebied van Tesla en FSD!