Hoewel de Apple Car nog niet beschikbaar is op de markt, heeft de smartphonegigant Huawei al serieuze plannen om de elektrische automarkt te betreden. In feite is de productie van hun elektrische auto, die naar verluidt superieur is aan de Tesla Model S, al in een vergevorderd stadium, aldus Richard Yu Chengdong, het hoofd van de auto-afdeling van Huawei.
Huawei heeft ervoor gekozen om de elektrische auto niet onder zijn eigen naam uit te brengen, maar werkt samen met Chery Automobile om het merk "Luxeed" te lanceren. Het eerste model van Luxeed zal de naam "S7" dragen.
De elektrische auto van Huawei en Chery Automobile vertegenwoordigt daarmee een directe concurrent voor de Tesla Model S, een claim die door veel autofabrikanten wordt gemaakt. Toch zijn de verwachtingen hooggespannen. Chery Automobile is namelijk een gerenommeerde fabrikant die in 2022 meer dan 1,2 miljoen auto's heeft verkocht. In combinatie met de technologische expertise van Huawei kan dit mogelijk leiden tot een succesvolle lancering, zowel binnen als buiten Europa.
Een voorsprong dankzij het accupakket
De Luxeed S7 wordt aangedreven door Huawei-software en krijgt naar verluidt het nieuwe accupakket van Catl. Dit accupakket wordt beschouwd als een baanbrekende ontwikkeling op het gebied van elektrische voertuigen. Waarom? Deze batterij is een zogenaamde LFP-batterij, die niet alleen goedkoper is om te produceren, maar ook minder zeldzame metalen bevat en bovendien veiliger is tegen brand dan een NMC-accu. Het gebruikelijke nadeel van LFP-batterijen is dat ze doorgaans minder energie-dichtheid hebben, maar dit geldt niet voor deze specifieke accu.
Naar verluidt heeft de auto van Huawei en Chery Automobile een geschatte actieradius van 700 kilometer. Slechts 10 minuten snelladen zou resulteren in een extra actieradius van 400 kilometer. De Luxeed S7 wordt naar verwachting een van de eerste auto's die gebruikmaakt van dit nieuwe accupakket.
Wat het ontwerp betreft, is het model niet bijzonder inspirerend. Een BYD- of Nio-logo op de voorkant zou niet misstaan. Het lijkt het meest op de laatste fabrikant als het gaat om 'autonoom' rijden. De elektrische auto is uitgerust met een LiDAR-systeem op het dak, samen met 12 sensoren, 11 camera's en 3 millimetergolfradars.
Concurrent van de Model S?
Kan de auto van Huawei en Chery Automobile echt de Tesla Model S van de troon stoten? Als de auto inderdaad gebruikmaakt van het nieuwe Catl-accupakket en competitief geprijsd is ten opzichte van de Amerikaanse EV, zou dit wel eens een succes kunnen worden. Of dit succes zich beperkt tot Azië of dat het merk ook in Europa voet aan de grond krijgt, is nog onduidelijk.