DE NIEUWE TESLA MODEL Y: ALLES WAT JE MOET WETEN
Vrijdag 10 januari is de langverwachte vernieuwde Tesla Model Y, voorheen bekend onder codenaam Juniper, officieel onthuld en er valt een hoop te bespreken. Zoals we van Tesla gewend zijn, is het op het eerste gezicht niet een hele spannende update zoals je bij andere merken ziet. De Model Y was en is natuurlijk al de beste elektrische SUV in z’n klasse. Heel veel hoeft er dus niet veranderd te worden. Toch is Tesla er wat mij betreft in geslaagd om een al heel goede auto nog nét weer wat beter te maken. We hebben er lang op moeten wachten maar die grote refresh is nu een feit! Verwachte levering vanaf mei 2025.
EEN NIEUWE LOOK MET VERBETERDE PRESTATIES
De vernieuwde Model Y onderscheidt zich direct van zijn voorganger met opvallende nieuwe voor- en achterontwerpen, inclusief LED-lichtbalken die niet alleen de weg verlichten, maar ook duidelijk maken dat je een Tesla volgt. Maar de veranderingen zijn niet alleen uiterlijk; de Model Y is opnieuw ontworpen met meer verfijning, efficiëntie en veiligheid in het achterhoofd.
Tesla heeft de verbeteringen van de vernieuwde Model 3 als basis genomen en deze uitgebreid voor de Model Y. Het resultaat? Een moderner exterieur en interieur, betere rijeigenschappen, verbeterde aerodynamica en nog meer dagelijkse functionaliteit.
EXTERIEUR
Volledige LED-lichtbalken aan de voor- en achterkant, geïnspireerd op het ontwerp van de Cybertruck en Cybercab. Opvallend is dat in tegenstelling tot deze modellen de lichtbalk niet uit één stuk is gemaakt. Dit doet mij vermoeden dat er wellicht ook versies zullen verschijnen zonder de middelste lichtbalk. Tesla heeft eerder al uitgesproken dat het voornemens is om regio specifieke uitvoeringen te produceren en verkopen. Gaat dit dan de primeur worden? Who knows.
De achterlichtbalk, een wereldprimeur in automotive, projecteert het achterlicht via een innovatieve indirecte verlichtingstechniek. Waar alle andere merken een directe verlichting toepassen is het op de Model Y indirect.
Verbeterde aerodynamica verlaagt de luchtweerstand en verhoogt de actieradius met naar schatting 5%. Wellicht dat software-updates dit nog gaan verhogen of wanneer er nieuwe batterijen uitkomen. Maar met ruim 500 km actieradius en de hoge laadsnelheid is range niet zo’n issue.
INTERIEUR
De nieuw ontworpen, volledig naar wens aan te passen, sfeer verlichting geeft een ruimtelijk gevoel en maakt de auto wat meer premium. Net als in Model 3 maar net anders. Middenin pronkt een 15,4-inch centraal touchscreen en een nieuwe 8-inch display voor passagiers achterin met toegang tot klimaatinstellingen, games en streaming. Al vermoed ik dat dit scherm belangrijker gaat zijn voor robotaxi en voor nu is het gewoon een leuk extraatje voor de kids achterin. Voorstoelen hebben nu, net als Model 3, stoelventilatie en achterstoelen zijn elektrische verstelbaar en hebben langere kussens voor meer comfort. Akoestisch glas rondom vermindert weg- en windgeluid met 20%. Hij was al stil, maar nu dus echt fluisterstil.
Nog een saillant detail, de toegang tot de laadruimte is groter geworden en wat meer “hufter-proof”. Waar je voorheen over een gelakte achterbumper bagage in- en uit de achterbak moest schuiven, is dit nu de plastic achterbumper. De praktische bruikbaarheid als gezinsauto neemt hiermee meer toe dan je zou denken.
RIJEIGENSCHAPPEN:
Vernieuwde ophanging voor een soepelere rit en responsievere besturing. In welke mate moet nog blijken maar als ik uit ervaring spreek met de Model 3 dan moet dit met Model Y wel goed komen. Alle Tesla’s die vandaag de dag van de band afrollen zijn ongekend comfortabel. Net zo goed als en soms zelfs beter dan veel Duitse premiums. Verminderde remweerstand en verbeterde regeneratie, waardoor de efficiëntie verder is toegenomen. Een minpuntje mag niet onbenoemd blijven, de uitgaande Model 3 en Model Y zijn wel een stuk sportiever en rijden meer als een go-kart. Wat uiteraard het rijcomfort niet ten goede komt. Ook op hoge snelheid biedt de vorige Model Y, net als de 3, meer vertrouwen en is de topsnelheid hoger dan de nieuwe versie. Maar hoe vaak rijdt je nou harder dan 180 km per uur?
TECHNOLOGIE EN VEILIGHEID:
Een nieuwe camera aan de voorkant biedt betere zichtbaarheid bij parkeren en manoeuvreren, compleet met een zelfreinigende functie. Met name voor FSD is dit een onmisbare feature, wij verwachten dan ook dat Tesla met retrofits gaat komen voor de Model 3. Zoals je gewend bent beschikt de Tesla over de nieuwste Autopilot hardware (HW4.0) en is hij standaard geleverd met Basic Autopilot en de actieve veiligheidsfuncties. Al met al zorgt dit voor de hoogste EURO NCAP score. Wil je veilig rijden en je gezin veilig vervoeren, kies dan een Tesla!
NIEUWE FUNCTIES EN KLEUREN:
De vernieuwde Model Y is beschikbaar in een nieuwe kleur, Glacier Blue, geïnspireerd op de ijzige tinten van gletsjers. Ook de wielen zijn vernieuwd, met efficiëntere 19-inch Crossflow wielen of 20-inch Helix 2.0 wielen die bijdragen aan een soepelere rit en betere grip.
Een leuke toevoeging is de verbeterde frunk, nu uitgerust met een afvoer, ideaal voor natte kleding of het bewaren van ijs voor drankjes tijdens zomerse uitjes. Ook gaat deze nu automatisch open in plaats van dat hij slechts ontgrendeld wordt.
PRESTATIES EN ACTIERADIUS
De vernieuwde Model Y biedt verbeterde acceleratieprestaties:
RWD-versie: Van 0-100 km/u in 5,9 seconden, een verbetering van 1 seconde.
Long Range AWD: Nu van 0-100 km/u in slechts 4,3 seconden, mede dankzij de standaard Acceleratie Boost die je krijgt met de Launch editie.
CONTROVERSIËLE KEUZES. THE BEST PART IS NO PART, RIGHT?
Tesla heeft een aantal verrassende ontwerpkeuzes gemaakt. Het herintroduceren van richtingaanwijzer-hendels is bijvoorbeeld een opvallende verandering, mogelijk ingegeven door klantfeedback. Dit terwijl Tesla zich juist steeds meer richting volledig autonome voertuigen beweegt. Ook opvallend en niet des Tesla is de achterklep. Deze hebben ze aangepast en bestaat niet langer uit 1 gedeelte maar uit 3! De gedachte erachter is waarschijnlijk dat het goedkoper is bij reparaties en vervangingen en het uitlijnen van de carrosserie wordt hiermee een stuk makkelijker, hebben we weer minder last van panel gaps!
PRIJS EN BESCHIKBAARHEID
De vernieuwde Tesla Model Y is verkrijgbaar vanaf HK $ 306.650 voor de RWD-versie, omgerekend een kleine € 38.300. De Long Range AWD kost daar HK $ 347.659, wat in Euro net iets meer dan €43.000 zou kosten . De Performance-versie is momenteel niet beschikbaar, maar kan in de toekomst terugkeren. Leveringen starten in mei 2025.
De vernieuwde Model Y belichaamt Tesla’s visie op innovatie en efficiëntie. Met verbeteringen in elk aspect van de auto blijft de Model Y een toonaangevend elektrisch voertuig, geschikt voor gezinnen, forenzen en avonturiers. Tesla bewijst wederom dat het niet bang is om risico’s te nemen en de grenzen van autodesign en technologie te verleggen.