Leasen wordt steeds populairder, zowel zakelijk als privé. Dat is niet gek, want het biedt veel voordelen op het gebied van kosten, flexibiliteit en gemak. Maar hoe werkt het precies? En wat zijn de verschillen tussen zakelijk en privé leasen? In deze blog zet Kees Roelandschap, verantwoordelijk voor Business Development & Partnerships bij MisterGreen, alles voor je op een rijtje, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.
WAAROM LEASEN VAAK VOORDELIGER IS DAN KOPEN
Wanneer je een auto koopt, ben je al snel geneigd de totale kosten te onderschatten. Veel mensen houden geen rekening met zaken als afschrijving, onderhoud en eventuele rente. Bij leasen is dat anders. Alles is heel overzichtelijk samengebracht in één maandbedrag. Zo weet je precies waar je aan toe bent. Leasen betekent ook dat je je spaargeld niet hoeft aan te spreken of geen geld moet lenen. Stel, je hebt € 50.000 nodig voor een nieuwe auto. Dat bedrag moet je óf lenen, óf direct uit je eigen zak betalen. In beide gevallen ben je dat geld kwijt. Kies je voor leasen, dan houd je dat kapitaal vrij voor andere uitgaven. Bovendien profiteren leasemaatschappijen van schaalvoordelen. Ze kopen groot in en dat doen ze tegen prijzen waar je als individu nooit aan kunt tippen. Denk aan goedkopere reparaties en onderhoudsbeurten, of voordelige contracten met laadstations. Dat voordeel zie je terug in je maandbedrag.
WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN OPERATIONAL – ZAKELIJK – LEASEN EN PRIVATE LEASEN?
Zakelijk en privé leasen lijken in de basis veel op elkaar. In beide gevallen geniet je van een compleet pakket aan diensten. Toch zijn er belangrijke verschillen:
- Aansprakelijkheid: Bij privélease ben je als particulier aansprakelijk. Dat betekent dat een leasecontract wordt gezien als een krediet. Dit kan van invloed zijn op je draagkracht, bijvoorbeeld als je een hypotheek wilt afsluiten. Een driejarig leasecontract van € 500 per maand wordt geregistreerd als een lening van € 18.000. Bij zakelijk leasen is je bedrijf verantwoordelijk en heeft dit geen impact op je persoonlijke kredietwaardigheid.
- Belastingen: Bij privélease betaal je btw over je maandbedrag. Zakelijke leasers hoeven geen btw af te dragen, maar krijgen wel te maken met bijtelling als de auto ook privé wordt gebruikt. Let op: vanaf 2026 vervalt het bijtellingsvoordeel voor elektrische auto’s.
- Mobiliteitsbudget: Heb je een eigen bedrijf en wil je geen bijtelling betalen? Dan kun je met een mobiliteitsbudget werken. Je vergoedt jezelf of je medewerkers per gereden kilometer, wat vaak voordeliger uitpakt.
Je kunt natuurlijk ook kiezen voor Ready2Share, een concept dat we speciaal hebben ontwikkeld voor ondernemers en zelfstandigen die zakelijk een Tesla willen rijden, maar ook privé van hun auto willen profiteren, zonder de last van hoge bijtelling.
SUBSIDIES EN FISCALE REGELINGEN: WAT VERANDERT ER?
De Nederlandse overheid is heel vroeg begonnen met het stimuleren van elektrisch rijden met subsidies en lage bijtellingstarieven. Op zich is dat iets goeds: vooruitstrevend, pionierend zelfs. Maar ik vraag me af of ze niet te vroeg waren. Ze deden dit namelijk op een moment dat elektrische auto’s nog niet op grote schaal werden geproduceerd. Het enige serieuze alternatief voor een brandstofauto was toen een Tesla. Maar die had een hoge aanschafwaarde, waardoor de leasebedragen automatisch ook hoog lagen. Hierdoor kregen vooral rijkere mensen de kans om voordelig elektrisch te rijden en konden goed verdienende ondernemers hun winst drukken, waardoor ze minder belasting betaalden. En daarnaast konden ze ook nog eens privé heel voordelig in zo’n auto rijden. Dat is dus feitelijk een verkeerde prikkel geworden. Want nu, op het moment dat we allemaal elektrisch zouden moeten gaan rijden, veranderen de regels en wordt elektrisch rijden veel duurder.
- SEPP-subsidie: Particulieren konden tot dit jaar een subsidie van € 2.950 aanvragen voor een nieuwe elektrische auto met een aanschafwaarde onder de € 45.000. Helaas is dit potje leeg, en de overheid heeft besloten de regeling niet te verlengen. Dit betekent dat elektrische auto’s voor particulieren weer duurder worden.
- Wegenbelasting: Ook de wegenbelasting voor elektrische auto’s gaat omhoog, wat een extra kostenpost is voor automobilisten die duurzaam willen rijden.
Toch zijn er nog opties. Tesla heeft de afgelopen jaren de prijzen van hun auto’s aanzienlijk verlaagd, waardoor elektrische auto’s toegankelijker worden. MisterGreen speelt hierop in met scherpe leaseprijzen en onze Redrive occasions. Dus zelfs nu de overheid het elektrisch rijden minder stimuleert, kun je nog steeds voor een betaalbaar bedrag elektrisch rijden.
WAAROM MISTERGREEN EEN SLIMME KEUZE IS
Bij MisterGreen draait alles om Tesla. We weten precies hoe deze auto’s werken en kunnen je helpen met al je vragen. Hoe laad je slim op voor een lange rit? Hoe plan je routes met laadpunten? En wat zijn de beste tips voor elektrisch rijden in winterse omstandigheden? Daarnaast maken we elektrisch rijden laagdrempelig. Of je nu een nieuwe Tesla wilt leasen of kiest voor een occasion, je profiteert altijd van aantrekkelijke prijzen.
KIES VOOR GEMAK EN FLEXIBILITEIT
Wil je zelf ontdekken waarom leasen zo’n slimme keuze is? Of twijfel je nog tussen zakelijk en privé leasen? Neem contact op met MisterGreen en laat je adviseren. Zo stap je goed voorbereid de toekomst in, met een auto die past bij jouw wensen én budget.