Update UNECE GRVA 13 mei DCAS wetgeving (FSD Onder Toezicht)
Terwijl we ons voorbereiden op de volgende (19e en 20e) sessies van de *GRVA (Working Party on Automated and Connected Vehicles) eind juni en september, wil ik mijn bevindingen graag met jullie delen.
De vorige keer deelde ik iets over de GRVA-agenda voor mei en juni en de GRVA die naar Troy, Michigan 🇺🇸 ging om FSD (Full Self-Driving) uit te proberen.
We hebben wat interessante berichten gezien van @Tslachan hier op X over FSD v12 die werd gedemonstreerd aan een adviseur van de Zweedse Transportadministratie, die erg onder de indruk was van de veiligheid van v12. Dit allemaal dankzij de onvermoeibare inspanningen en vastberadenheid van @VImpeMarc en de ontwikkeling van *DCAS, VN Reg. Nr. 171.
* UNECE GRVA is een cruciale tak van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (UNECE).
* DCAS: Driver Controlled Assistance Systems (DCAS)-wetgeving
Workshops over Scenarios en Testresultaten
Onderwerpen van vandaag en de komende dagen zijn natuurlijk de workshops over scenario's en testresultaten van een diepgaande analyse van een Model 3 met FSD v11 en een screening van een Model 3 met v12. Maar er was meer!
De meest opvallende zijn voorgestelde wijzigingen in de DCAS-wetgeving met betrekking tot door het systeem geïnitieerde manoeuvres (die de kern vormen van FSD) en last but not least het "withholding of HOR".
"Witholding of HOR" is een omslachtige manier om te zeggen, GEEN NAG MEER! Tenminste, tot op zekere hoogte. HOR staat voor Hands-On Request, oftewel de herinnering om het stuur aan te raken tijdens het gebruik van Autopilot of Full Self-Driving.
Voorgestelde Wijzigingen om de Herinnering te Stoppen
Een van de voorgestelde wijzigingen is om handverzoeken op snelwegen te stoppen, tenzij een systeemgrens wordt gedetecteerd. Voor mij leest dit als een stap in de goede richting om van de herinnering af te komen.
Het andere gaat over door het systeem geïnitieerde manoeuvres, of SILC in UNECE-terminologie, wat staat voor systeem-geïnitieerde rijbaanwisselingen. De voorgestelde wijzigingen en opmerkingen van verschillende landen zijn naar mijn mening echt een goede stap in de goede richting. Omdat er veel voorgestelde situaties zijn waarin SI-manoeuvres mogelijk zullen zijn onder DCAS, m.a.w. positief nieuws met betrekking tot FSD onder toezicht!!
Mijn conclusie
Al met al, zoals ik eerder al zei, worden de regelgevers beter en sneller. De snelheid van ontwikkelingen en de positieve signalen die we om ons heen zien, worden dagelijks duidelijker. Een veiliger en comfortabelere toekomst van transport ligt recht voor onze deur, we hoeven alleen de deur te openen!
Ik houd jullie de komende weken op de hoogte!