Skip to content
Kees RoelandschapAugust 19, 2024 at 2:22 PM6 min read

Tesla Model 3: Praktijkervaringen van 100 Model 3 Rijders na 5 jaar

Tesla’s Model 3 heeft zich de afgelopen jaren stevig genesteld op de wegen en is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Inmiddels zijn de ervaringen van eigenaren talrijk en divers. AutoWeek heeft een uitgebreide verzameling reviews geanalyseerd, die waardevolle inzichten geven in de prestaties en betrouwbaarheid van deze populaire EV. Elke gebruikerservaring is natuurlijk interessant, maar Autoweek was vooral geïnteresseerd in hoe de Tesla Model 3 na langere tijd bevalt. Daarom zijn de reviews in hun artikel geselecteerd op een hogere lezerswaardering en auto’s met een hogere kilometerstand. In totaal zijn er bijna 100 gebruikerservaringen geanalyseerd.

Bij MisterGreen, dé Tesla specialist met ruim 15 jaar ervaring en meer dan 4.500 Tesla's op de weg, zien we deze ervaringen als een bevestiging van iets wat wij natuurlijk al lang wisten. Daarom introduceerden we in 2023 ons occasion lease concept ReDrive. Met ReDrive maken wij het rijden van een Tesla toegankelijk voor een breed publiek.

 

Wat is MisterGreen ReDrive?

MisterGreen ReDrive Tesla's zijn auto's die al enige ervaring hebben. Door ze aan te bieden als ReDrive Tesla's worden deze nog een keer in de lease gezet, waardoor dit automatisch de meest duurzame vorm van leasen is. Want waarom zouden we een auto die technisch in topconditie verkeert, wegdoen? Onze vloot bestaat 100% uit Tesla’s en daarom weten wij als geen ander wat je ervan kunt verwachten. Mede dankzij de levensduur van de batterij en constante, gratis, over-the-air software updates blijven Tesla's interessant om in te rijden. Daarnaast staat Tesla bekend om haar geavanceerde elektrische aandrijfunits, betrouwbare batterijen en industry-leading efficiëntie en software, wat resulteert in indrukwekkende prestaties en een aanzienlijk bereik van minimaal 300 km. Lees hier meer over hoe de levensduur van een Tesla batterij te verlengen

Wij delen de missie van Tesla. Wij willen de transitie naar duurzame mobiliteit versnellen. Dit gaat natuurlijk sneller als het leasen van een Tesla toegankelijker wordt voor iedereen, ook mensen met een kleine(re) portemonnee. Bij MisterGreen zijn we dan ook trots op ons ReDrive programma, waarmee we jong-gebruikte Tesla’s een tweede, derde en soms vierde leven kunnen geven. Dit programma biedt klanten de kans om tegen aantrekkelijke tarieven een Tesla te leasen, die nog jaren rijplezier kan bieden als jouw nieuwe daily driver. Door de expertise en ervaring die we hebben opgebouwd kunnen we garanderen dat elke Tesla die via ons ReDrive programma wordt aangeboden van topkwaliteit is en grondig is gecontroleerd. Deze zal jou nog jaren met gemak en veel rijplezier van A naar B kunnen vervoeren.

model-3-4-procent

 

Rijden met de Tesla Model 3

Volgens AutoWeek worden de snelheid en het weggedrag van de Model 3 door eigenaren geroemd. "Optrekken doet-ie als een dragster, hij remt als een raceauto en gaat als een kart door de bocht," aldus een enthousiaste rijder. Dit rijplezier en het comfort maken de Model 3 een geliefde keuze voor velen. Bij MisterGreen begrijpen we deze liefde voor de Model 3 maar al te goed en zorgen we ervoor dat onze jong-gebruikte Tesla's nog vele kilometers rijplezier bieden. 

 

Interieur en gebruiksgemak

Het minimalistische interieur van de Tesla Model 3 kan voor nieuwe bestuurders even wennen zijn, maar zoals AutoWeek meldt, gaat dit vrij snel en wordt het uiteindelijk zeer gewaardeerd. Het grote scherm en de duidelijke informatie zorgen voor een rustgevende rijervaring. Bij MisterGreen zorgen we ervoor dat onze gebruikte Tesla’s goed onderhouden zijn, zodat het interieur en de technologie net zo fris aanvoelen als bij een nieuwe auto. Dankzij de gratis over-the-air (OTA) software-updates voelt ‘ie soms nieuwer dan toen ‘ie uitkwam!

 

Rijbereik en degradatie van de batterij

Wat betreft het rijbereik en de degradatie van de batterij zijn de ervaringen zeer positief. Zoals in AutoWeek vermeld, blijven de prestaties van de batterij over de lange termijn betrouwbaar, met een minimale degradatie. Gemiddeld genomen heeft een Model 3 na 5 jaar en 150.000 km nog steeds 90% van de oorspronkelijke capaciteit. Dit betekent dat de Model 3 ook na vele kilometers nog steeds een uitstekende actieradius biedt. Zoals je kunt zien in onze review van de Model 3 is het ons gelukt om bijna 400 kilometer te rijden in winterse condities. De ervaringen van alle Autoweek-lezers kunnen wij dan ook niet anders dan bevestigen. In de enkele gevallen dat een batterij ondermaats presteert en minder dan 70% van de oorspronkelijke capaciteit heeft, wordt de gehele batterij binnen de garantieperiode door Tesla vervangen. Een garantieperiode van maar liefst 8 jaar, dat zegt nogal wat over het vertrouwen dat Tesla in haar batterijen heeft.

Battery degradation Model 3

In bovenstaande afbeelding tijdens onze Model 3 (2019) review is te zien hoeveel de batterij is gedegradeerd na 135.000 km en 5 jaar intensief gebruik. Nog geen 10%! Toen de Model 3 nieuw was had het batterijpakket een capaciteit van 77.8 kWh, trek daar de buffer van 3.13 vanaf en je houdt net iets minder dan 75 kWh over. Usable remaining is nu nog 67.3 kWh, dat betekent dat er sprake is van grofweg 9% degradatie.

 

 

Onderhoud en service

Een van de opvallende punten uit de AutoWeek reviews is het onderhoudsbeleid van Tesla. Het blijkt dat de Model 3 vaak pas onderhoud nodig heeft als het echt noodzakelijk is. Dit draagt bij aan de lage onderhoudskosten. MisterGreen speelt hierop in met ons ReDrive programma, waarbij we ervoor zorgen dat onze Tesla's regelmatig gecontroleerd en onderhouden worden, zodat onze klanten zich geen zorgen hoeven te maken over onverwachte problemen. Mochten zich dan toch problemen voordoen? MisterGreen's got you covered!

 

Bijtelling en Ready2Share

Een van de belangrijkste redenen dat zakelijk rijdend Nederland in 2019 massaal is overgestapt op de Model 3 is natuurlijk te danken aan de bijtelling. Na de introductie in 2018 stroomde het orderboek bij Tesla snel vol en in 2019 zijn er ruim 30.000 Model 3's op kenteken gezet. Het laatste jaar van de magische 4% bijtelling en met een fiscale waarde van net onder de € 50.000 reed je al een Standard Range privé rond de € 100, afhankelijk van de gekozen opties. Een Long Range kon je rijden voor zo’n €160 netto per maand. Een auto met ongekende prestaties, rijbereik en comfort werd zo ineens bereikbaar voor mensen die dat voorheen niet konden ervaren.

Dankzij het goed doordachte bijtellings- en wegenbelastingbeleid van onze overheid wordt een elektrische auto juist minder aantrekkelijk en bereikbaar voor mensen. De duurzame keuze om een auto door te blijven rijden wordt ontmoedigd terwijl het leasen en rijden van een vervuilende youngtimer fiscaal wordt aangemoedigd. Met de her-introductie van ons concept Ready2Share kun jij bij ons een jong-gebruikte Tesla leasen en via een sharing platform ook nog eens voordelig privé rijden. Het voordeel ten opzichte van de bijtelling kan oplopen tot wel 60% ! Een Model 3 Standard Range RWD privé rijden kan al vanaf € 66 (incl. btw) . Zie hier ons aanbod Model 3 occasions.

 

Mijn conclusie

De ervaringen van Tesla Model 3 eigenaren, zoals beschreven door AutoWeek, onderstrepen de kwaliteit en betrouwbaarheid van deze elektrische auto. Bij MisterGreen maken we deze kwaliteit toegankelijk voor een breed publiek door middel van ons ReDrive programma en het vernieuwde product Ready2Share. Zo zorgen we ervoor dat meer mensen kunnen genieten van de voordelen van elektrisch rijden en daarmee de transitie naar duurzame mobiliteit versnellen, met de zekerheid van een goed onderhouden, betrouwbare Tesla en uitstekende dienstverlening.

Benieuwd naar onze jong-gebruikte Tesla’s en het ReDrive programma? Bezoek onze occasion shop en ontdek hoe MisterGreen jou kan helpen om de weg op te gaan in een Tesla die nog jaren meegaat. Neem direct contact op met ons voor meer informatie of om een kijkafspraak in te plannen!

Het volledige artikel lezen? Ga dan naar we website van AutoWeek via deze link.

 
 
avatar

Kees Roelandschap

Based in Amsterdam. Building a European Robo-fleet together with @MisterGreenEU Passionate about AI, self driving technology and bullish on $TSLA.