Na de massale adoptie van de North American Charging Standard (NACS), heeft Tesla een nieuwe industrienorm gelanceerd die het hoopt dat andere fabrikanten zullen overnemen.
Volgens een recent artikel van Notateslaapp.com heeft Tesla een nieuwe industrienorm gelanceerd. Deze nieuwe standaard heet LVCS, of Low-Voltage Connector Standard. Het bestaat uit zes verschillende connectors en een kabel, waarmee de interne elektrische en dataverbindingen van een voertuig worden vereenvoudigd tot één standaard.
LVCS
LVCS bevat zes verschillende connectors die zijn ontworpen om te voldoen aan de stroom-, data- en signaalvereisten voor 90% van de interne systemen in een moderne elektrische auto. Wat interessant is, is dat LVCS is gebaseerd op dezelfde 48V-standaard die Tesla aan fabrikanten verstrekte toen de productie van de Cybertruck in grote volumes op gang kwam.
Tesla heeft deze 48V-standaard eerder gedeeld door deze in december 2023 per post naar elke grote autofabrikant in Noord-Amerika te sturen.
They weren't joking. We received the document today, dated Dec. 5th. Thanks, @ElonMusk. Great for the industry! https://t.co/DkLaHA84CY
— Jim Farley (@jimfarley98) December 7, 2023
WAT IS HET VOORDEEL VOOR TESLA?
- Tesla’s nieuwe Low-Voltage Connector Standard (LVCS) reduceert het aantal benodigde connectoren van meer dan 200 naar zes
- Door gebruik te maken van een 48V-architectuur zoals die van de Cybertruck, verbetert LVCS de efficiëntie met een kwart van de stroom die nodig is voor hetzelfde vermogen
Net als de 48V-standaard en NACS heeft LVCS de kans om een brede impact te hebben op de auto-industrie, aangezien fabrikanten de technische normen van Tesla volgen. Als fabrikanten LVCS adopteren, wordt het voor zowel eerstelijns- als externe technici gemakkelijker om voertuigen te repareren, aangezien de benodigde kabels en connectors gestandaardiseerd zullen zijn.
Het zal ook de operationele efficiëntie in de rest van de industrie verbeteren, wat zal helpen om verdere kostenbesparingen te stimuleren en de productie en automatisering te verbeteren. Tesla bereidt zich hiermee voor op de standaardisatie van de 48V-architectuur die ze hebben geïntroduceerd met de Cybertruck. De aankomende Model Y Juniper Refresh zal waarschijnlijk het eerste voertuig zijn dat in massaproductie gaat met een 48-volt laagspannings-architectuur. Dankzij de doorgaans goed ingelichte Notateslaapp weten we inmiddels ook dat de Cybercab en de Robovan ook op 48V zullen draaien.
CONCLUSIE
De introductie van LVCS is een sprekend voorbeeld van niet alleen het vermogen van Tesla om continu te ontwikkelen en te verbeteren maar ook juist de “concurrentie” helpt door haar onderzoek vrijwillig te delen met de 200 grootste autofabrikanten. De nieuwe industrienorm LVCS is een mooi initiatief van Tesla door componenten te standaardiseren, verspilling te verminderen en tegelijkertijd prestaties te verhogen.
Accelerating the transition to sustainable energy! En dan ook nog eens met twee vingers in de neus en zeer vrijgevig naar de concurrentie. Chapeau, Elon Musk!