Zoals we al eerder communiceerden heeft Tesla een nieuwe versie van de Model Y gelanceerd; de Model Y Rear-Wheel Drive (RWD). In deze blog vergelijken wij de Model Y met twee andere EV’s in haar prijsklasse, de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6. We kozen voor deze drie modellen omdat ze gelijkwaardig in specificaties en prijs zijn.
Tesla Model Y RWD vs Long Range
De laatst gelanceerde auto door Tesla is de achterwielaangedreven Model Y. Deze instapversie van de crossover-SUV is goedkoper dan de Long Range of Performance-variant van de auto en beschikbaar vanaf €46.990.
Voor dit geld krijg je een luxe elektrische crossover-SUV met 347 pk die van 0 naar 100 in 6,9 seconden gaat en 455 km (WLTP) range heeft.
Laadsnelheid Model Y RWD
De auto laadt met een snelheid van 170 kW en een batterij van 60 kWh ben je binnen 25 minuten weer ‘good-to-go’. Je krijgt 2158 liter bagageruimte als je de achterbank in klapt. Diezelfde achterbank heeft trouwens twee standen; een rechte zit en een zit waarbij je meer naar achter leunt. Iedere passagier heeft de mogelijkheid om een warm achterwerk te krijgen, omdat iedere stoel verwarmbaar is.
Verbruik Tesla Model Y
Het verbruik van de Model Y is 126 Wh/km en heeft een geremd trekgewicht van 1600 kg.
Bekijk hier de Tesla Model Y lease mogelijkheden.
Wat Tesla onderscheidt van de rest is het entertainment system en boordcomputer. Je reis wordt naadloos uitgerekend, in combinatie met eventuele laadstops met de Tesla Supercharger, en als de auto koppelt aan de Tesla app heb je nog meer vrijheid. De auto wordt standaard geleverd met Autopilot, wat de auto semi-autonoom bestuurd. Tesla heeft ook de mogelijkheid om te upgraden van Autopilot naar Full Self-Driving, een softwarepakket meer nog meer veiligheids- en autonome functionaliteiten. De Model Y heeft een vijfsterren rating van NHTSA ontvangen.
Tesla Model Y alternatieven
Als wij de prijzen en specificaties vergelijken met andere elektrische auto's op de markt, zijn dit de beste alternatieven en mogen dus als concurrent gezien worden van de Model Y RWD:
Hyundai Ioniq 5 Connect
De Ioniq 5 is een futuristische uitziende auto die de strijd met de Model Y aangaat. De Ioniq 5 Connect is beschikbaar vanaf €49.400 en is de luxure variant van de Style uitvoering. De Connect variant van de Ioniq 5 is iets meer dan €5.000 goedkoper dan het duurste Ioniq 5 model. De Connect uitvoering heeft een 58 kWh batterij en de Style uitvoering een 74 kWh. Je levert dus iets in op luxe, maar krijgt er range voor terug.
Connect 58 kWh
Voor dat geld krijg je een auto met 170 pk waarmee je van 0 naar 100 in 8,5 seconden gaat. De auto heeft een range van 384 (WLTP) range en een laadsnelheid van 170 kW, net zoals de Model Y. De batterij heeft een capaciteit van 58 kWh en is met 17 minuten op 80%. Alleen de voorstoelen zijn verwarmbaar. De auto heeft een bagageruimte van 1587 liter met de achterbank ingeklapt, beduidend minder dan de Model Y. Het verbruik van de Ioniq 5 is 155 Wh/km en heeft een geremd trekgewicht van 750 kg.
De Connect-uitvoering heeft een Bose Premium-audiosysteem (7 speakers en subwoofer), elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen en een verschuifbare middenconsole. Deze versie is bovendien uitgerust met Vehicle-to-Load-technologie (V2L). Daarmee kun je onderweg elektrische apparaten – bijvoorbeeld een elektrische fiets of scooter, buitensport- en/of campinguitrusting – via de auto opladen en gebruiken. De Style uitvoering heeft dat niet.
Style 74 kWh
De minder luxe Style uitvoering van de Ioniq met een batterij upgrade naar 74kWh is qua prijs gelijkwaardig aan de Connect uitvoering, maar je levert wel in op veel belangrijke functionaliteiten die de Connect uitvoering wel heeft.
De Style uitvoering met batterij upgrade heeft 217 pk en gaat van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden. De 74 kWh batterij heeft een laadsnelheid van 233 kW waarmee je in 16 minuten op 80% zit. De auto heeft een range van 481 km (WLTP), wat iets meer is als de Model Y. De Ioniq 5 Style 74kW heeft alleen een verbruik van 190 Wh/km en daarom minder zuinig dan de Model Y. Wat de Style mist ten opzichte van de Connect en Model Y is dat deze versie geen elektrische achterklep heeft, stoffen bekleding ipv (vegan) leer, alleen parkeersensoren achter, geen draadloos laden voor je telefoon.
De Ioniq 5 heeft nog geen NHTSA rating gekregen. De Ioniq 5 beschikt over moderne basis veiligheids functionaliteiten zoals adaptive cruise control, lane assist en noodrem assistentie.
Kia EV6 Air
De Kia EV6 wordt door Kia bestempeld als een ‘High Performance Elektrische Crossover’ en is net zoals de Model Y en Ioniq 5 net geen €50.000. Dat is het instapmodel van de elektrische auto van Kia en daarvoor krijg je ook ongeveer dezelfde specs als de Ioniq 5.
De achterwielaangedreven EV6 heeft 170 pk waarmee je net zoals de Ioniq 5 in 8,5 seconden van de 0 naar 100 km/u gaat. In tegenstelling tot de Model Y met 455 km WLTP range en de Ioniq 5 met 384 km WLTP range, heeft de EV6 305 km WLTP range. Fors minder dan de andere twee. De batterij heeft een capaciteit van 58 kWh en een laadsnelheid van 170 kW en is met 17 minuten op 80%. De auto heeft een bagageruimte van 1290 liter als je de achterbank inklapt. Het verbruik van de EV6 is 137 Wh/km en heeft een geremd trekgewicht van 750 kg. De EV6 heeft nog geen NHTSA rating gekregen.
De EV6 beschikt net zoals de Ioniq 5 over de basisveiligheid functionaliteiten, maar houdt bijvoorbeeld ook rekening met aankomende verkeer bij het uitparkeren.
Vergelijken maar!
Nu de basis van alle vier de auto’s te hebben beschreven zie je dat de Model Y voornamelijk wint op actieradius en op bagageruimte. Toch wel twee belangrijke factoren volgens de gemiddelde autokoper/-leaser.
Uitvoering |
Tesla Model Y RWD |
Hyundai Ioniq 5 Connect - 58 kWh |
Hyundai Ioniq 5 Style - 74 kWh |
Kia EV6 Air |
Prijs |
€ 46.990,- |
€ 51.300,- |
€50.800,- |
€ 47.965,- |
Vermogen (Pk) |
347 |
170 |
217 |
170 |
Range (WLTP) |
455 |
384 |
481 |
305 |
Snelladen (Max kW) |
170 |
170 |
233 |
170 |
Bagageruimte in liter (neergeklapte achterbank) |
2158 |
1587 |
1587 |
1290 |
Verbruik W/km |
126 |
155 |
190 |
137 |
Trekgewicht (Kg) |
1600 |
750 |
1600 |
750 |
Tesla Supercharger network |
Ja |
Ja, enkele en tegen hoger tarief |
Ja, enkele en tegen hoger tarief |
Ja, enkele en tegen hoger tarief |
Als je de vergelijking bekijkt zie je dat de Model Y en Ioniq 5 Style qua range en trekgewicht de winnaars zijn. De Style variant van de Ioniq 5 is een alleen een karige uitvoering die veel functionaliteiten mist die de Model Y wel heeft. Onze keuze is daarom gevallen op de Model Y. Die heeft meer dan voldoende range, heeft hetzelfde trekgewicht als de Ioniq 5 en heeft een beter kW/uur verbruik. Wat de Model Y echt onderscheidt van de rest leggen we hieronder uit.
Het grootste verschil tussen de Model Y en de andere modellen is het feit dat de Model Y een Tesla is. Waar Kia en Hyundai automakers zijn, is Tesla eigenlijk een softwarebedrijf. Dat zorgt ervoor dat de Model Y automatische over-the-air updates krijgt die de veiligheidssystemen en algemene ervaring van de auto periodiek verbeteren. Net zoals je telefoon eigenlijk. De auto wordt na uitrijden eerder beter dan slechter. Dat is bij traditionele autobouwers wel anders. Daarnaast is Tesla een bedrijf dat nooit fossiele brandstof auto's heeft gemaakt, wat de gehele EV-experience beter maakt dan de andere twee en dat voel je in rijden, maar ook user experience op het infotainment systeem.
Dankzij dit instapmodel krijg je ook toegang tot het Full Self-Driving pakket en andere unieke Tesla functionaliteiten. Ken jij een auto van minder dan €50.000 waarbij je karaoke kunt zingen, kunt praten via de externe speaker naar voorbijgangers en kunt racen met je stuur als controller? Rijden wordt weer fun met de Model Y! ‘Y’ so serious Kia en Hyundai?