'Brandstofmotor is in 2035 verleden tijd'

| Geschreven door de Volkskrant | Bard van de Weijer - 13 juli 2017 Brandstofmotor is in 2035 verleden tijd; al over 7 jaar is elektrisch rijden goedkoper, voorspelt ING. In 2035 is de brandstofmotor in personenauto's verleden tijd. Over ruim vijftien jaar zullen alle nieuwe auto's in Europa voorzien zijn van elektrische aandrijving. Over zeven jaar al zal het per kilometer goedkoper zijn om elektrisch te rijden. Dit voorspelt het economisch bureau van ING in een rapport dat donderdag verschijnt. De Europese auto-industrie moet zich volgens de economen ernstig zorgen maken. Want waar Europa heer en meester is op het gebied van brandstofmotoren, dreigt het de boot te missen bij elektrische aandrijving.   Over ruim vijftien jaar zullen alle nieuwe auto's in Europa voorzien zijn van elektrische aandrijving.  Max Erich - ING Bank   De opmars van de elektrische auto is te danken aan sterke prijsdalingen van accu's. Al over zeven jaar zal een kilometer in een elektrische auto per kilometer goedkoper zijn dan een kilometer in een vergelijkbare diesel- of benzinevariant. De snelle groei van het aantal oplaadpunten en de toenemende actieradius helpt bij de acceptatie van de elektrische auto, aldus de analisten van ING. Elektrische modellen die de komende jaren op de markt verschijnen, zoals de Tesla Model 3 en de Opel Ampera-e, hebben een actieradius van 350 kilometer. De komende jaren zullen steeds meer e-auto's een bereik hebben tot 500 kilometer, verwacht ING. Zeer gering Het aandeel elektrische auto's in Europa is met 0,2 procent nog zeer gering. Maar doordat de barrières snel worden geslecht, zal vanaf 2020 het marktaandeel van nieuwe elektrische auto's groeien tot bijna 20 procent. Daarna treedt verdere versnelling op en zal nog eens tien jaar verder geen enkele benzine- of dieselauto meer worden verkocht. Dat is goed nieuws voor het klimaat en de luchtkwaliteit in steden, die nu nog vaak te lijden hebben onder de uitstoot van onder meer schadelijke stikstofoxiden. Maar de voorspelde doorbraak zal minder goed uitpakken voor Europese autofabrikanten: zij zijn toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren. Dit concurrentievoordeel verdwijnt snel, waardoor marges onder druk zullen komen. Voor Europese autobouwers wordt vooral de productie van batterijen een probleem.   Voor Europese autobouwers wordt vooral de productie van batterijen een probleem Max Erich - ING Bank   Donkere tijden Waar Europese automakers wereldwijd een kwart van de markt voor brandstofmotoren in handen hebben, bezitten ze slechts 3 procent van de markt voor li-ionaccu's, waarmee nu het gros van de elektrische auto's wordt aangedreven. China en Japan hebben hier het grootste marktaandeel. Ook de VS hebben dankzij automaker Tesla een flink aandeel.Volgens de analisten van ING zal de waardeketen voor autobouwers volledig veranderen. Waar het onderstel van een auto met een benzinemotor bestaat uit 1.400 onderdelen, kan een elektrische auto met 200 toe. Van de 217 miljard dollar (190 miljard euro) die jaarlijks omgaat in deze sector zal mogelijk eenderde verdwijnen als de elektrische auto de hoofdrol krijgt. Een flink deel van de 90 fabrieken waar nu motoren en versnellingsbakken worden gebouwd, zal op termijn verdwijnen, is de verwachting. Voor de werknemers in deze fabrieken breken ook donkere tijden aan omdat minder dan de helft van het aantal arbeiders nodig is om een elektrisch platform te bouwen. 'Voor Europese autobouwers biedt dienstverlening kansen om het dreigende verlies aan inkomsten uit de brandstofmotor te compenseren', zegt Max Erich, een van de opstellers van het rapport. Met initiatieven als autodelen en Uber-achtige taxidiensten kan een deel van het wegvallen van de inkomsten worden goedgemaakt.   Lees het originele artikel hier.

Directeur Florian Minderop: "Je bedrijf wordt beter als je het loslaat"

Florian Minderop was account manager bij ABN AMRO toen hij in gesprek met zijn klanten merkte dat hij liever aan de andere kant van de tafel zat. Dit inspireerde hem om stappen te zetten en leidde tot zijn huidige bedrijf MisterGreen Electric Lease, de meest duurzame auto leasemaatschappij van Nederland.In een openhartig gesprek met Kees de Jong vertelt Florian hoe een plaatje van een elektrische auto met zonnepaneel leidde tot de grootste leasemaatschappij van elektrische auto’s in Nederland, wat holacratie voor je bedrijf kan betekenen en hoe je in één klap duizend Tesla’s bestelt.  

'Over zeven jaar is de elektrische auto per kilometer goedkoper'

| Geschreven door de NOS | Achille Prick - 13 juli 2017 Over zeven jaar is de elektrische auto in het gebruik goedkoper dan een auto waar benzine of diesel in moet. En in 2035 worden er alleen nog maar elektrische auto's verkocht. De auto's met klassieke verbrandingsmotoren zullen uit het straatbeeld verdwijnen. Dat voorspelt het economisch onderzoeksbureau van ING over de opmars van de elektrische auto. "De ontwikkeling van de batterijen voor die auto's gaat nu heel snel", zegt econoom Max Erich van ING. "Ze worden flink goedkoper en je kunt er langer mee rijden. Dat is voor de consument heel belangrijk als hij voor de keuze staat om een elektrische auto aan te schaffen. Bij een actieradius van 400 tot 500 kilometer en liefst meer wordt het interessant en dat zit er nu echt aan te komen."   "De batterij is een essentieel onderdeel van de elektrische auto en die ontwikkelingen en productie vinden vooralsnog vooral plaats in Azië en Amerika." Max Erich - onderzoeker ING Bank      Trendsetter Tesla heeft vorige week de eerste auto's van zijn nieuwe model 3 in productie genomen. Een goedkopere variant, maar naar verwachting gaat die nog steeds tussen de 30.000 en 35.000 euro kosten. Ook Opel maakte reclame met de Opel Ampera-E als betaalbare elektrische auto, maar die kost ook nog steeds ruim 40.000 euro.   Aanschafprijs "Op de aanschafprijs zelf kunnen elektrische auto's voorlopig nog niet direct concurreren", zegt ING-econoom Erich. "Maar als het om de kosten per gereden kilometer gaat, zijn elektrische auto's vanaf 2024 voordeliger dan benzine- of dieselauto's. In die berekening zitten de afschrijving, oplaadkosten, onderhoud en reparaties." Die kostprijs per kilometer wordt volgens ING steeds belangrijker. "Omdat we verwachten dat steeds meer mensen gaan leasen, ook als particulier. En ook samen een auto delen lijkt steeds populairder te worden. Dan is de aanschafprijs minder interessant. Wij denken dat de Europese verkopen rond 2035 volledig elektrisch zijn."  De doorbraak van elektrisch rijden heeft grote consequenties voor de auto-industrie en dan vooral de toeleveranciers. Een auto met verbrandingsmotor telt zo'n 1400 belangrijke onderdelen, een elektrische auto slechts 200. "Europa was altijd heel goed in verbrandingsmotoren, maar dat concurrentievoordeel gaat verdwijnen door de opmars van de elektrische auto", zegt onderzoeker Erich van ING. "De batterij is een essentieel onderdeel van de elektrische auto en die ontwikkelingen en productie vinden vooralsnog vooral plaats in Azië en Amerika."  Nederland telt enkele honderden bedrijven die leveren aan de auto-industrie, vooral aan Duitse merken. De gezamenlijke omzet is ruim 9 miljard euro en er werken zo'n 40.000 mensen in de autosector.   "Europa was altijd heel goed in verbrandingsmotoren, maar dat concurrentievoordeel gaat verdwijnen door de opmars van de elektrische auto" Max Erich - onderzoeker ING Bank      Bedrijven kunnen profiteren van de overschakeling naar elektrisch   Volgens Jan Wouters van branchevereniging AutomotiveNL is de overgang naar elektrisch zeker niet alleen een bedreiging. "Meerdere bedrijven hebben inmiddels de draai al gemaakt. Ze richten zich op producten die nodig zijn voor elektrische auto's. Daar ligt de toekomst." Prodrive Technologies in Son maakte ook die keuze. "Vijf jaar geleden besloten we ons ook te gaan richten op elektrische auto's", zegt Thomas van Schijndel, verkoop- en marketingmanager. "We ontwikkelen nu een mogelijkheid om de auto draadloos op te laden. Inmiddels hebben we contracten gesloten met diverse grote automerken waar we aan gaan leveren." Dat gaat Prodrive naar verwachting 100 tot 200 miljoen euro extra omzet opleveren. "En we zien nog flinke groeikansen. Het grootste probleem is het personeel. We hebben nu zo'n duizend mensen hier werken, dat moet in een paar jaar tijd verdubbelen. Maar goede software-ontwikkelaars liggen niet voor het oprapen."   Lees het originele artikel hier.

Founder Mark Schreurs: "Elektrisch leasen heeft de toekomst"

| Uit het Financieel Dagblad |   Lease wordt steeds populairder in Nederland. Vanuit het perspectief van de leasemaatschappij wordt er echter weinig gekeken naar elektrisch vervoer terwijl dat volgens experts toch de toekomst is. Er is een aantal factoren dat hier een rol in speelt, vertelt Mark Schreurs van MisterGreen.   Hoe wordt de restwaarde van auto’s bepaald? “Restwaarden van elektrisch auto’s behoren nu al tot de hoogsten in de markt. Drie keer lagere onderhoudskosten, voordelig rijden op drie keer goedkopere stroom en een elektrische auto’s die drie keer langer mee gaat zorgen vandaag al voor een 3 keer lagere prijs per kilometer. Wanneer wij de zelfrijdende component per 2020 meenemen zal dit zelfs zorgen voor een tien keer lagere prijs per kilometer. Een lagere prijs per kilometer heeft een positief effect op de restwaarde van elektrische auto’s.”   “Er zijn nu al Tesla-rijders die zonder grote onderhoudskosten meer dan 250.000 kilometer hebben gereden” Mark Schreurs - MisterGreen Electric Lease   Blijven de accu’s goed of nemen deze door de jaren heen flink in actieradius af? “Naar aanleiding van onderzoek gedaan door prof. Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven kunnen we concluderen dat er na 250.000 kilometer een degradatie optreedt van slechts 10 procent na 8 jaar, uitgaande van 25.000 kilometer per jaar. Met andere woorden, een Tesla Model S uit 2013 kan nog 330 kilometer rijden. Er zijn nu al Tesla-rijders die zonder grote onderhoudskosten meer dan 250.000 kilometer hebben gereden.   Men zegt dat elektrisch rijden valt of staat met belastingvoordelen. Zal dit het einde van het succes in Nederland betekenen? Nee, integendeel, ondanks dat in 2019 de zogenaamde Tesla-taks doorgevoerd wordt waardoor er boven de 50.000 euro fiscale waarde ook 22 procent bijtelling wordt geheven. Hoewel de belastingvoordelen via een lage bijtelling belangrijk zijn geweest in het succes van elektrische auto’s, is het waarschijnlijk dat er tegen die tijd een onomkeerbaar proces in werking is getreden. Simpelweg omdat er in 2018 veel nieuwe elektrische modellen worden geïntroduceerd. Niet alleen door Tesla maar ook door Renault, Nissan, Opel, Volkswagen en BMW. Die nieuwe modellen zullen onder de 50.000 euro vallen en daarmee keurig in de 4 procent bijtelling. Daarbij komt dat het rijden in een elektrische auto per kilometer goedkoper is dan het rijden in een benzine of diesel auto.   Wat is jullie visie over zelfrijdende auto’s en autodelen? Zelfrijdende auto’s en autodelen maakt elektrisch rijden nog goedkoper. Zelfrijdende auto’s maken nu al hun intrede en de verdere uitrol hiervan zal snel volgen. Straks kun je naar werk rijden en terwijl je op kantoor bent kan jouw auto geld voor je verdienen als zelfrijdende taxi of als gedeelde auto. Dit moet uiteraard goed worden ondervangen via een verzekering en diensten die het schoonhouden en opladen van de auto monitoren.   MisterGreen Electric Lease is de snelst groeiende leasemaatschappij van Nederland en heeft zijn pijlen volledig gericht op 100 procent elektrische auto’s. De meest geleasete elektrische auto staat al jaren bovenaan: de Tesla Model S. Het is dan ook niet verrassend dat ongeveer 90 procent van het wagenpark van MisterGreen bestaat uit de Tesla Model S. Het leasebedrijf is opgezet door Mark Schreurs en Florian Minderop, twee ondernemers met beiden een bancaire achtergrond. De overtuiging van de hoge restwaarde van elektrische auto’s is sinds 2012 de sleutel voor het succes. Waar andere leasemaatschappijen argwanend waren over restwaarden, heeft MisterGreen haar kans gegrepen in deze nichemarkt.   In korte tijd is MisterGreen een iconische speler geworden in de leasebranche anno 2017 met meer dan 800 Tesla’s Model S en X en een groei komende jaren naar een balanstotaal van 100 mio. aan 100% elektrische auto’s.

'Het grote plan achter de kleine Tesla'

| Uit de NRC | Marc Hijink 7 juli 2017   Eindelijk rolt-ie van de band: de (enigszins) betaalbare Tesla 3. Breekt elektrisch rijden nu door, volgens Elon Musks plan? Fabrikanten maken meer vaart met hun elektrische auto’s, maar de afzetmarkt is nog klein.   Eigenlijk zijn die wielen niet zo belangrijk. Het gaat om de batterij Mark Schreurs, MisterGreen Electric Lease De combinatie van techneut, fantast, visionair en gefortuneerd ondernemer is zeldzaam. Misschien dat daarom elke stap die Elon Musk zet, aandacht trekt. Zo ook afgelopen week, toen de eerste Tesla Model 3 van de band rolde. Met een vanafprijs van 35.000 dollar is dit het eerste betaalbare model van de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s.           Tesla Model 3 Wordt dit de doorbraak van elektrisch rijden? Eerst maar eens leveren, zeggen auto-analisten. Voor Tesla is het een belangrijke test. Het bedrijf produceerde in 2016 76.000 auto’s en moet nu zo snel mogelijk minstens 400.000 Model 3’s afleveren; zoveel voorinschrijvingen kwamen er binnen op Musks nieuwe speeltje. Afgelopen kwartaal bouwde Tesla 22.000 auto’s. Van de Tesla 3 worden er in september 1.500 per maand gemaakt en in december 20.000, belooft Musk. Maar hij zat vaker mis met dit soort voorspellingen. Vaak brengen autofabrikanten eerst een goedkoop model op de markt en proberen ze klanten te laten upgraden. Tesla redeneerde andersom. De eerste modellen waren prijzig vanwege het duurste onderdeel, de batterij. Verbeterde technologie en schaalvergroting liet de accuprijs per kWh van 1.000 dollar in 2009 dalen naar zo’n 250 dollar. Stekkerauto’s in Nederland Musks masterplan: de eerste generatie Tesla-gebruikers – de mensen die nu in een Model S of X rondrijden – financieren het betaalbare model. Zo groeit het schaalvoordeel en kunnen uiteindelijk echte instappers op stroom rijden, als de accuprijs onder de 100 dollar daalt. Als andere fabrikanten meedoen met elektrische modellen daalt de accuprijs nog sneller. Of Tesla ervoor zorgt of de rest van de auto- industrie; de wereld is erbij gebaat dat brandstofmotoren snel verdwijnen, vindt Musk. Daarom presenteert hij na de zomer een Tesla pick-up en overweegt hij zelfs een elektrisch vliegtuig.   Een piepkleine markt De Model 3 zou in mei 2018 leverbaar moeten zijn. Tesla is op dit moment koning in een piepkleine markt. Afgelopen jaar werden in Nederland 14.000 volledig elektrische auto’s verkocht, 1 procent van alle registraties. Bijna de helft daarvan is een Tesla Model S of X (de SUV-variant). Auto’s van rond de ton, die vrijwel altijd worden geleased. „Meestal door dga’s”, zegt Mark Schreurs van MisterGreen Electric Lease. „Dat zijn directeur groot-aandeelhouders, ondernemers van een bedrijf tot 100 medewerkers, die zelf mogen bepalen wat ze rijden.” Bij grotere bedrijven valt de Model S buiten de normale leasecategorieën. De meer bescheiden Model 3 – denk aan een BMW 3-serie – kan waarschijnlijk wel door de beugel. Een Model 3 met leren bekleding, autopilot-rijassistentie en metallic lak kost zo’n 45.000 euro. Dan blijf je wel onder het maximumbedrag voor de 4 procent bijtelling. Boven de 50.000 cataloguswaarde moeten leaserijders 22 procent betalen. „Een regel bedacht door de anti-Tesla lobby”, zegt Schreurs. Hij hoort zelf tot het pro-Tesla kamp maar heeft ook andere automerken in het pakket. Om gewone automobilisten te verleiden hun ‘fossiele’ auto in te leveren, moet een elektrische auto volgens Schreurs 250 ‘echte’ kilometers kunnen halen – niet onder testomstandigheden. Tesla heeft nu nog een hogere actieradius dan concurrenten, maar de verschillen worden kleiner.   Meeliften Nissan liftte mee op Tesla’s feestje door een elektrische Leaf te tonen die zelf kan inparkeren. Volvo bezwoer deze week vanaf 2019 geen auto’s meer te maken zonder accupakket (maar vaak nog wel met brandstofmotor). BMW, dat dit jaar 100.000 elektrische auto’s produceert, vindt de aandacht voor Tesla maar overdreven. „Wij zijn groter.” Tesla versus de rest van de auto-industrie: alsof je appels en peren vergelijkt. Bestaande autofabrikanten zijn bang voor kannibalisatie van bestaande modellen. Ze zijn geneigd elektrische motoren te plaatsen in afwijkende types met een design waar je wel een erg groen hart voor moet hebben. Daar komt verandering in: VW heeft bijvoorbeeld een elektrische Golf die amper te onderscheiden is van een gewone Golf.   Als de traditionele auto-industie langszij komt, bestaat de kans dat Tesla het niet redt met zijn bescheiden volumes. Tesla’s opgeklopte beurswaarde van 48 miljard dollar – tot voor kort meer dan General Motors – lijkt met dat scenario geen rekening te houden. Volgens Mark Schreurs moeten we verder kijken dan de auto, of het bezit van een auto. „Elektrische auto’s slijten veel minder, dus je kunt ze intensiever gebruiken en verhuren aan anderen.” Ook de wielen of de carrosserie zijn niet zo belangrijk, zegt Schreurs. „Het gaat om de batterij. Straks zijn wij misschien wel een batterijverhuurbedrijf.”

Tesla Model 3 productie start aanstaande vrijdag

Tesla Model 3 productie start vrijdag 7 juli 2017   Tesla loopt twee weken voor op schema met het produceren van de Tesla Model 3 en start aanstaande vrijdag, aldus Elon Musk. De verwachting is dat de Tesla Model 3's eerst voor Tesla-personeel worden geproduceerd. Daarna volgen alle Tesla eigenaren die ook een reservering hebben geplaatst. Op 28 juli zal Tesla opnieuw een onthulling evenement in de fabriek in Fremont organiseren.   MisterGreen heeft nog enkele vroege reserveringen beschikbaar via www.teslamodel3lease.nl     

AKEF investeert in MisterGreen

Op maandag 21 juli 2014 zette het Amsterdams Klimaat & Energiefonds definitief zijn handtekening onder een investeringsbijdrage van € 2,5 miljoen in de leasemaatschappij voor elektrische voertuigen MisterGreen Electric Lease. Amsterdam stimuleert elektrisch vervoer. Elektrisch rijden is schoner, stiller en zuiniger en helpt bij het bereiken van één van de speerpunten van het Amsterdamse stadsbestuur, het stimuleren van elektrisch vervoer. Het aantal blijft de komende jaren stijgen en bereikt in 2016 een verwacht aantal van minstens 6.000. MisterGreen Electric Lease verzorgt leasecontracten voor elektrische auto’s waaronder Tesla’s, Nissans en Renaults. “Amsterdam is wereldwijd een van de voorlopers in elektrisch vervoer. Door deze financiële impuls van het Amsterdams Energiefonds kunnen wij in en rondom Amsterdam verder uitbreiden. Steeds meer particulieren en bedrijven zien de voordelen van het elektrisch rijden. Door steeds meer voertuigen in Amsterdam elektrisch te laten rijden, dragen we fors bij aan een schonere stad, door minder CO₂, stikstof en fijnstof. Wij zijn dan ook zeer verheugd met de stimulans van het Amsterdams Klimaat & Energiefonds.”, aldus MisterGreen oprichters Florian Minderop en Mark Schreurs.

Op vakantie met een elektrische auto

Op vakantie met een elektrische auto, hoe werkt dat? De afgelopen jaren was met name de Tesla Model S populair om mee op autovakantie in Europa te gaan. De grote actieradius tot wel 450 kilometer samen met het dekkende Supercharging netwerk maakt lange afstanden rijden zeer toegankelijk. Dit gold echter nog niet voor andere EV’s zoals de Nissan Leaf en Renault ZOE. Hier komt nu echter verandering in met de verbeterde versies en een uitgebreid netwerk van snelladers in Europa.   Ga eenvoudig op vakantie met een elektrische auto met deze tips   Een goede voorbereiding is het halve werk. Verken je route door gebruik te maken van Google Maps en websites als ChargeMap, CHAdeMO-map en Fastned. Onder andere ChargeMap heeft een hele goed app voor onderweg. Zorg dat je een internetabonnement voor in het buitenland afsluit op je mobiele telefoon zodat je deze apps kunt raadplegen. Ken de verschillende laadsystemen in het land van bestemming. In Nederland kun je praktisch bij alle laadpalen terecht met dezelfde kabel en laadpas maar in het buitenland is dit niet het geval. Zo is de aansluiting in Frankrijk bijvoorbeeld anders dan in Nederland. Vraag je auto leverancier om advies en de juiste kabel. Nog belangrijker misschien; de juiste laadpas. Er zijn veel aanbieders in het buitenland waar je eerst lid van moet worden, een pas moet aanvragen (wat enkele dagen duurt) voordat je kunt laden. Zoek dit dus eerst uit! Hou rekening met het rijbereik van jouw auto. Een volle accu van een nieuwe Renault ZOE heeft een fabrieksopgave van 400 kilometer terwijl dit in de praktijk neerkomt op ongeveer 250 tot 300 kilometer als je continu over de snelweg rijdt. Geen zin om zo vaak te stoppen? Overweeg om iets rustiger te rijden, bijvoorbeeld 90 km/u op de snelweg. Er is overal stroom in de wereld. Kom je ooit in nood omdat je geen laadpaal kunt vinden? Bel ergens aan en maak gebruik van de thuislader of rij naar een industrieterrein waar altijd krachtstroom te vinden is. Wij hebben hier zeer positieve ervaringen mee. Ontspan! Geniet van je reis en de omgeving. Wie weet waar jouw reis je naar toe leidt!

COO MisterGreen Roel Smelt: "Zelfsturing is essentieel"

  COO van MisterGreen en expert op het gebied van zelfsturing. De Model X behelst in Roel zijn ogen alles wat te maken met zelfsturing en de disruptie van komende 20 jaar. De organisat zelf laten sturen maakt ruimte voor de founders om zich beter voor te bereiden op toekomstige ontwikkelingen zoals zelfrijdende elektrische auto.  

Opladen in Nederland

U overweegt een elektrische auto te leasen. Hoe werkt dat eigenlijk? Gelukkig weten wij er alles van en leggen het u graag uit. Om een elektrische auto op te laden heeft u een aantal dingen nodig: een laadpaal, een laadkabel en een laadpasje. De laadkabel ligt meestal in de achterbak van de auto of is aanwezig bij de laadpaal. De laadpas krijgt u altijd van MisterGreen maar kunt u ook eenvoudig online aanvragen bij een laadpassen leverancier zoals NewMotion of Vandebron. Mocht u hier vragen over hebben, stuur dan een mail naar contact@mistergreen.nl.   Laadsnelheid De laadsnelheid is afhankelijk van een aantal factoren. 1. Allereerst, de mogelijkheden van de auto. Welke accu zit erin, hoeveel en hoe snel kan deze laden en heeft uw elektrische auto misschien een begrenzing op snelladen? Informatie hierover kunt u eenvoudig op de website van de autofabrikant teruglezen.  2. Laadkabel; welk type laadkabel heeft de auto? Is het een laadkabel voor maximaal 3,7 kW voor AC laden (zoals bij een e-golf), dan kunt u natuurlijk niet met 11 kWh opladen, ook niet als de laadpaal dat wel kan. 3. Laadpunt; is het een laadpunt om regulier te laden of snel te laden? En is het een laadpunt bij thuis (vaak 11 kWh) of op straat (tussen de 3,7 kWh en 22 kWh).   Regulier laden (AC laden) Mennekes (Type 1) Dit is de standaard stekker die wordt geleverd bij een aantal elektrische auto’s. Met deze stekker kunt u bij vrijwel alle reguliere laadpalen laden. Mennekes (Type 2) Dit is de standaard stekker die wordt geleverd bij de meeste elektrische auto’s. Met deze stekker kunt u bij vrijwel alle reguliere laadpalen laden. Dit is de meest gebruikte stekker in Europa.  Schuko Dit is een verloopstekker om de elektrische auto zelf thuis op te laden.   Snelladen (DC laden) CHAdeMO Stekker De meeste Japanse auto’s kunnen gebruik maken van de CHAdeMO snellaadstekker. Hieronder een overzicht van de auto’s die hiermee kunnen snelladen. • Nissan Leaf • Nissan NV200 • Peugeot iOn • Citroen C-zero • Mitsubishi i-Miev • Mitshubishi Outlander PHEV • Hyundai • Kia Soul EV  Tesla Adapter Dit is de adapter die nodig is om een Tesla bij een CHAdeMO snellaadstation te kunnen laden. De Tesla heeft standaard een afwijkende stekkeringang voor snelladen. Superchargen Tesla’s kunnen gebruik maken van het Supercharger netwerk in Europa. Bij deze locaties kan een Tesla van 0% tot 80% worden geladen in ongeveer 40  minuten. Superchargen is voor Tesla's tot bouwjaar 2016 doorgaans gratis. CCS (DC Combo) Deze stekker is met name geschikt voor Duitse automerken. Bijvoorbeeld: • Volkswagen E-up / e-Golf • BMW i3 • Opel Ampera Snelladen bij MisterGreen Fast Charging Komt u langs een snellaadstation van MisterGreen Fast Charging dan kunt u kiezen uit de volgende stekkers: • DC CHAdeMO (50kW) • DC Combo/CCS (50kW) • AC (43kW) stekker   Overzicht verschillende laadkabels

Inschrijven nieuwsbrief MisterGreen

De nieuwsbrief van MisterGreen is een goede manier om op de hoogte te blijven van het belangrijkste nieuws omtrent de markt voor elektrisch vervoer. In deze maandelijkse nieuwsbrief sturen wij regelmatig interessante acties. Hierbij kunt u denken aan een loting voor exclusieve Factory Tours van Tesla in Californië, gratis Goldcards waarmee gratis kan worden opgeladen bij onze snellaadstations en kortingsacties op toebehoren voor elektrische auto's.   Klik hier om in te schrijven!

Tesla Model Y: Introductie eind 2019 of 2020

Tijdens een conference call met Tesla analisten heeft CEO Elon Musk verteld dat de Model Y eind 2019 of 2020 zal worden geïntroduceerd. De Tesla Model Y wordt Tesla's volledig elektrische crossover. De Model Y vormt de sleutel tot het doel van 1 miljoen auto's per jaar produceren in 2020.   Ook heeft Elon Musk bevestigd dat er een nieuw platform voor de Tesla Model Y wordt ontwikkeld wat een verandering in de eerdere koers betekent. Eerder berichtte Tesla dat de Model Y op hetzelfde platform als de Model 3 zou worden gebouwd.    Waarschijnlijk zal de Model Y ook over 'Falcon Wings' beschikken, net als de Model X.   Meer informatie volgt.    

Breaking news 20 oktober - Alle Tesla’s zijn straks zelfrijdend

19 oktober 2016 - Alle nieuwe Tesla's krijgen hardware die de auto's in staat stelt helemaal zelfstandig te rijden. Alle modellen krijgen de hardware upgrade die moet zorgen voor een 'veiligheidsniveau dat substantieel hoger ligt dan dat van een menselijke chauffeur’, zegt Elon Musk, CEO van Tesla. CAMERA, RADAR EN SENSOREN Daarvoor gebruikt de fabrikant van elektrische auto's acht camera's die 360 graden om de auto in de gaten houden, tot maximaal 250 meter ver. Er zijn twaalf ultrasone sensoren die de camera's ondersteunen en zowel zachte als harde objecten kunnen spotten en zo bijna twee keer verder kunnen kijken dan het vorige systeem. Daarnaast is er ook een radar die vooruit kijkt en obstakels kan zien als het hard regent, flink mist of als er een hoop stof op de weg is.     AUTONOME TAXI'S Tesla-ceo Elon Musk zei na de aankondiging dat alle Tesla's hierdoor ook kunnen worden ingezet als een autonoom transportsysteem. Als je even niet in je Tesla rijdt kun je hem op pad sturen als een soort taxi om zo geld bij te verdienen. Of dat allemaal gaat werken en mag van de autoriteiten is nog maar zeer de vraag, maar, het fundament ligt er, zei Musk. Het is de bedoeling om de nieuwe functionaliteit al volgend jaar te gaan testen in de VS. De Model S en Model X met de nieuwe hardware worden nu al geproduceerd.

Succesvolle crowdfunding campagne MisterGreen

Crowdfunding campagne MisterGreen al op 88%   Update 20 oktober 2016 - MisterGreen is op 12 september een crowdfunding campagne gestart via het online platform duurzaaminvesteren.nl. Dit is ontstaan uit de toenemende financieringsbehoefte van MisterGreen om zo veel mogelijk elektrische auto's op de Nederlandse wegen te krijgen. Er is een streefbedrag van €750.000 opgesteld, investeren kan vanaf € 1.000 tegen een rentepercentage van 5% met een looptijd van 24 maanden. De huidige stand van aanbetalingen is € 659.000 (88%) en de campagne loopt nog tot 10 november.   Waarschijnlijk zal de campagne deze week nog closen. Interesse?    

Klanten aan het woord over MisterGreen

Tesla Model 3 verslag vanuit Nevada USA

Vincent Everts was samen met Mark Schreurs en Florian Minderop van MisterGreen aanwezig bij de opening van de Tesla Gigafactory waar 1,5 miljoen batterypacks per jaar gemaakt gaan worden. Deze zijn hard nodig voor de 500.000 tot 1 miljoen Model 3’s die op de markt gaan komen. De Tesla Model 3 kost waarschijnlijk € 35.000 en dat maakt het aanschaffen van een Tesla opeens een heel stuk toegankelijker. Tesla Model 3 Bij de fabriek kreeg Vincent de kans om een testmodel van de Model 3 te bekijken. Allereerst ziet hij er prachtig uit! De Tesla Model 3 is een stuk compacter dan de Model S en X. Het gigantische scherm op het dak loopt helemaal van het begin tot het einde. Er komen 6.000 batterijen in die door Tesla zelf worden gemaakt waarmee je waarschijnlijk 300-400 kilometer kunt rijden. Wij verwachten dat er net als de Tesla Model S en X verschillende modellen van de Model 3 komen en tot een bereik van 400 kilometer. Meer informatie vindt u op http://www.mistergreen.nl/nl/onze-elektrische-autos/tesla-model-3/    

MisterGreen & Vandebron racen op Zandvoort

MisterGreen en Vandebron werken samen aan een schonere wereld. MisterGreen doet dat via het leasen van elektrische auto's en Vandebron levert duurzaam opgewekte energie aan consumenten en bedrijven. MisterGreen stelt zich ten doel om in 2025 heel Nederland elektrisch te laten rijden. Dit heeft uiteraard alleen zin als mensen gebruik maken van schone en duurzaam opgewekte energie.  Om te laten zien dat duurzaam rijden niet suf hoeft te zijn hebben MisterGreen en Vandebron zes winnaars uitgekozen om te laten ervaren hoe het is om met professioneel racecoureur Jeroen Bleekemolen over zijn thuiscircuit te racen in een Tesla Model S.  Zie hieronder de aftermovie van dit evenement.  

Presentatie Hyperloop TU-Delft

Het Hyperloop-team van de TU Delft heeft zijn capsule gisteren gepresenteerd. Met de capsule wil het team in september meedoen aan de Hyperloop-wedstrijd van SpaceX. De grootste concurrent van de TU-Delft is het Hyperloop-team van MIT, dat enkele weken geleden haar ontwerp presenteerde. Dat is net als de TU-Delft een aerodynamisch ontwerp. Het maakt gebruik van permanente magnetische levitatie en heeft ook remmen die functioneren met permanente magneten.    

2de kamer: Weg met de energiebelasting en dure aansluiting

'Laadinfra vergt betere laadpaalbenutting en eigen aansluitcategorie' zo schrijft Energeia. Geef netbeheerders de ruimte om een aparte aansluitcategorie voor laadpalen in het leven te roepen, geef € 1.500,- laadtegoed bij 2de hands EV's alsmede € 6.000,- aankoopsubsidie. Deze en andere suggesties klonken gisteren tijdens de bijeenkomst Elektrisch Rijden in de 2de kamer. Lees meer hieronder en bekijk de video’s.     Hoe kan Nederland de doelstellingen nog meer uit het energieakkoord voor elektrisch rijden halen? Transitie naar elektrisch rijden versnellen Bied een tijdelijke financiële stimulans aan om de ‘Total Cost of Ownership’ (TCO) voor particuliere rijders bereikbaar te maken, zodat naast de zakelijke markt ook de particuliere markt opengebroken wordt. Ontmoedig de aanschaf van bestelauto’s en taxi’s voorzien van diesel- en benzinemotoren door de huidige vrijstelling van BPM en MRB voor ondernemers te herzien. Hierdoor wordt elektrisch rijden een aantrekkelijker alternatief voor ondernemers, waardoor de luchtkwaliteit in het stedelijk gebied sterk verbetert. Voorzie de elektriciteit bij alle laadinfrastructuur (privaat/thuis, semi-publiek en publiek) van een vrijstelling van de energiebelasting door het gebruik van een aparte aansluitcategorie. Dit verbetert zowel de business case voor laadinfrastructuurbedrijven als de TCO voor e-rijders. De fiscus rekent een dubbele BTW over thuisladen met een zakelijke (lease) auto. Dit werkt tegen de adoptie van elektrisch autorijden. Wij verzoeken de overheid hier nader onderzoek naar te doen. Een gelijk speelveld tussen tankstations en laadstations langs de snelweg is gewenst. Laadstations zijn net als benzinestations een basisvoorziening, waardoor ze ook voorzieningen zouden mogen exploiteren en recht hebben op bebording langs snelwegen. Dat is nu nog steeds niet het geval. Net als bij tankstations zou er maar één aanbieder van laadinfrastructuur moeten worden toegestaan per verzorgingsplek.

“It is the battery stupid”

“It is the battery stupid” Er wordt ons, Mark Schreurs en Florian Minderop, vaak gevraagd waarom wij zo een geloof hebben in de werkwijze van Tesla en Elon Musk. Aan de hand van dit onderstaande stuk zal ik toelichten waarom. In 2008 ben ik gefascineerd geraakt door elektrische auto’s en ben ik samen met Florian Minderop MisterGreen begonnen. Wij wisten dat wij op de goede weg waren, al wisten wij niet dat het nog 10 jaar zou duren voordat de elektrische massa geproduceerde auto definitief door zou breken. Na een bezoek aan de Tesla fabriek in San Francisco, in 2012, was ik 100% overtuigd van de definitieve doorbraak van de elektrische auto. Tijdens mijn laatste vlucht naar LA heb ik de biografie van Elon Musk geluisterd, een erg leuk, fascinerend en inspirerend verhaal. Afgelopen jaren heb ik veel zaken gedaan met Tesla en hen zo nog beter leren kennen. Tesla heeft afgelopen jaren bewezen dat het in staat is om komende jaren een disruptie te bewerkstelligen in de automotive industrie. Niet voor niets heeft Tesla meer dan 350.000 aanbetalingen ontvangen voor zijn nieuwe Tesla Model 3. Tesla is ook zeker een goede leermeester voor andere autofabrikanten. Shai Agassi, voormalig oprichter van Project Better Place, heeft in 2013 een blog geschreven, waarin Shai zijn visie heeft gegeven over de unieke voorsprong die Tesla de afgelopen jaren heeft opgebouwd. Dit heeft mij geïnspireerd onderstaande visie nog eens in mijn eigen woorden te vatten. Hieronder geef ik de 5 lessen die automakers van Tesla Motors en zijn CEO, Elon Musk, kunnen leren. Of de bestaande auto industrie deze lessen nodig blijkt te hebben, zullen wij over 10 jaar weten.   Meer auto voor minder geld Vraag het elke Tesla rijder op deze wereld en deze zal het volgende beamen. Elektrisch rijden is op alle fronten aantrekkelijker dan rijden op benzine. Het is sneller, mooier, rijdt lekkerder en de Total Cost of Ownership is lager. Elon Musk presenteerde in 2006 zijn ‘Secret Master Plan’. Tesla besloot in 2006 om een serie auto’s te maken die telkens op alle fronten in haar segment aantrekkelijker is voor rijders dan vergelijkbare benzineauto’s in datzelfde segment, startende met de Tesla Roadster. Het moest sneller, mooier en lekkerder rijden.  Ikzelf ben ook ongelooflijk trots op mijn eigen Tesla Roadster, nummer 333 ooit gemaakt, een juweeltje! Datzelfde doel heeft Tesla voor ogen gehad bij de lancering van de Model S en X. Wederom sneller, mooier en lekkerder rijden, en de Total Cost of Ownership was weer lager dan de benzine concurrent. Hetzelfde doel heeft Tesla nu met de Model 3. In vergelijking tot benzineauto’s wil Tesla telkens voor minder geld een nog betere elektrische auto realiseren. Vandaag zorgt Tesla voor een ‘disruption’ doordat de Tesla Model S beter verkoopt dan de BMW 7 serie, maar morgen zorgt Tesla ervoor dat de Model 3 een ‘disruption’ veroorzaakt door het overnemen van de markt van de BMW 3 serie enzovoort totdat Tesla een groot deel van de markt domineert. Binnen dit ‘Secret Master Plan’ van Elon zullen de duurdere eerdere modellen, zoals de Roadster en de Model S, de ontwikkelingskosten voor de latere goedkopere “mass market” modellen, zoals de Model 3, vergoeden. Komende jaren zullen batterijen beter en goedkoper worden. Goedkopere modellen betekent grotere aantallen, wat leidt tot een lagere kwh prijs voor de batterijen.   De Tesla is een iPad op wielen Vaak wordt een Tesla vergeleken met een iPad op wielen. Men doelt daarmee voornamelijk op het grote 17 inch bedieningspaneel in het dashboard. Iedere keer als ik met iemand in een Model S zit dan blijven mensen het ‘raar’ vinden dat er geen draai- of drukknopjes te vinden zijn. De gehele auto wordt bedient door het grote touchscreen scherm in de Model S, wat de auto tijdloos maakt.    Naast dat mooie scherm hebben Tesla’s nog een unieke eigenschap. Vanuit het hoofdkantoor komen er continu updates in de software en deze worden continu ‘over the air’ update. De auto blijft zo up to date zonder dat men een nieuwe auto zal moeten kopen.   “It is the battery stupid” De prijs van een batterij per kwh daalt steeds verder. Het is de batterij die de prijs van de elektrische auto zo hoog maakt en Tesla werkt aan een voortdurende reductie van de kosten. Vijf jaar geleden werd de Roadster op de markt gebracht met een veel hogere kostprijs per kwh dan dat de Model S nu wordt gemaakt. Tesla heeft aangegeven de prijs nu te willen laten zakken naar nog geen 195 euro per kwh. De doelstelling is een kostenreductie van 8% per jaar. De volgende generatie Tesla’s zal weer goedkoper zijn door verbeterde en goedkopere batterijen, net als dat Apple profiteert van telkens weer goedkopere schermen en geheugen. De gemiddelde kostprijs van een kilometer in een Tesla zit nu rond de 4,5 cent. Veel kritische autorijders vinden dan het verschil met een benzine auto te klein en kiezen niet voor een elektrische auto. Stel nu dat er over 4 jaar een nog betere batterij komt, waarbij de kostprijs per kilometer maar 1,5 cent gaat worden, dan hebben de kritische benzine rijders geen argument meer om in benzine auto’s te rijden.  Elektrisch rijden is per kilometer gewoon de meest voordelige manier van rijden, ten opzichte van alle andere verbrandingstechnieken. Elektrisch rijden heeft de toekomst, daar zijn wij van overtuigd. Leasemaatschappijen willen de goedkoper wordende batterijen in bezit hebben, waarmee de batterij als verbruiksproduct kan worden gezien. De consument heeft hierbij het voordeel dat deze geen batterij hoeft aan te schaffen, maar voortdurend binnen een leasevorm kan kiezen voor een upgrade naar een betere batterij. Dit zorgt ervoor dat de elektrische auto interessanter wordt voor een breed publiek.   Tesla werkt niet met dealers Tesla werkt niet met dealers en dat heeft een positieve uitwerking op haar bedrijfsvoering. Er worden geen onnodige kosten gemaakt aan dealervergoedingen en de met zorg opgebouwde klantenervaringen worden niet door dealers verprutst. Bij de zogenaamde mixed dealers komen waarschijnlijk wel klanten die een elektrische auto willen kopen, maar uiteindelijk gaan zij toch voor een benzineauto, gewoon omdat dit de dealer meer financieel voordeel oplevert.  Tesla rijders vertellen hun positieve verhalen aan buren, relaties en vrienden. Hierdoor is een proefrit bij een Tesla Showroom puur alleen nog even om zeker te weten dat iemand het gaat kopen. Daarnaast zijn er ook volop mensen die gewoon vanachter hun computer een nieuwe Model S of Model X kopen of leasen. Doordat Tesla de afgelopen jaren haar PR zo goed heeft gedaan hebben mensen het vertrouwen om een auto te kopen zonder deze eerst even gezien te hebben.   Zelfrijdende auto’s Tesla bereidt zich maximaal voor op zelfrijdende auto’s. Ook op dit vlak zal er een ‘disruptieve’ marktverandering komen. Tesla heeft een eigen programma voor de zelfrijdende auto, genaamd Autopilot. Volgens Elon Musk en Google vermindert het risico op auto-ongelukken met 50% wanneer een voertuig autonoom rijdt in plaats van met een menselijke bestuurder. Zodra komende jaren blijkt dat dit percentage blijft stijgen, dan zullen overheden versneld zelfrijdende auto’s toelaten. Quote Elon Musk: “Uiteraard zullen er mensen blijven die zelf graag willen rijden, maar zou een overheid dat tegen die tijd ook nog toestaan?”.   Onze conclusie Wanneer we het rijden in onze hoofdstad, Amsterdam, als voorbeeld nemen, dan kunnen we concluderen dat de kosten per kilometer aanzienlijk lager liggen wanneer er gereden wordt in een zelfrijdende elektrische deelauto dan wanneer er zelf gereden wordt in een benzineauto. Daarbij moet natuurlijk ook rekening gehouden worden met diverse andere total costs of ownerschip. De ontwikkelingen rondom elektrisch rijden gaan snel en andere (traditionele) merken moeten toch serieus aan de slag gaan om deze ontwikkelingen bij te houden wanneer zij niet volledig kansloos op de markt willen zijn in de (nabije) toekomst. Ik geloof dat elektrisch rijden de toekomst gaat worden en met MisterGreen kunnen wij iedereen de mogelijkheid bieden om elektrisch te gaan rijden.   Mark Schreurs & Florian Minderop

NLE zet met eerste laadstation vol in op elektrisch rijden

Rotterdam, 28 mei 2016 - De Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) opent langs de A13 bij Delft het eerste NLE-snellaadstation voor elektrische auto's. Het bedrijf is de eerste en enige energieleverancier die eigen laadstations opent langs de Nederlandse snelwegen.  Het station is vanaf volgende maand operationeel en is ontwikkeld samen met MisterGreen Electric Lease, waar NLE al eerder mee samenwerkte. In maart maakte het bedrijf bekend samen met MisterGreen duizend exemplaren van de nieuwe Tesla Model 3 naar Nederland te halen en haar dienstverlening uit te breiden door onder ander leaseproposities aan te bieden aan haar klanten. "Hoe meer oplaadmogelijkheden er zijn, hoe aantrekkelijker volledig elektrisch rijden wordt voor een grote groep", aldus Harald Swinkels, oprichter en CEO van NLE. Zijn doel is elektrisch rijden in Nederland in een stroomversnelling te brengen. NLE kijkt momenteel naar andere plekken om in de toekomst nog meer snellaadstations te openen. "We kijken voortdurend naar de mogelijkheden. Over een tijdje zijn wij een vertrouwd beeld langs de snelweg", zegt Swinkels. Op het laadstation bij Delft kunnen twee auto's tegelijk laden. In 30 minuten wordt de accu voor 80 procent opgeladen, maar in de praktijk leggen automobilisten hun wagen zo'n 15 minuten aan de lader en laden ze de accu 's nachts thuis volledig op. Op het dak van het snellaadstation zijn 39 zonnepanelen aangebracht die duurzame energie leveren.

Batterijen onoverkomelijk bij snelladers

"Batterijen onoverkomelijk bij snelladers van de toekomst" “Na maanden van overleg met energiedienstverlener Alfen en netbeheerder Stedin hebben wij de oplossing gevonden”, zegt Mark Schreurs, mede-oprichter van MisterGreen Electric Lease. "Door ons snellaadstation Haarrijn, aan de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, te voorzien van batterijen kunnen wij ons beter voorbereiden op een toekomst met ultra snelladers. In 2020 zullen er snelladers langs de snelweg staan die 300 km kunnen bijladen in slechts 10 minuten. Onze doelstelling is eenvoudig; wél ultra snelladen, maar geen onnodige en kostbare netinvesteringen." Snelladen is onmisbaar Snellaadstations worden veelal gebruikt om kort even bij te laden. ‘De auto kan immers de hele nacht aan de normale lader’, legt Mark Schreurs van MisterGreen uit. ‘Op deze snellaadlocaties wordt gemiddeld zo een 15 minuten oftewel 10 kWh geladen.’ Snelladen wordt in de toekomst steeds belangrijker en de snellaadtijd wordt komende jaren steeds korter. Om te voorzien in deze behoefte zijn steeds meer snellaadstations nodig met een enorm vermogen, zeker tijdens de spits in de Randstad. Onder de naam Fast Charging Network heeft MisterGreen inmiddels 8 snellaadstations kunnen realiseren die de rijders binnen slechts tien minuten weer vijftig kilometer verder helpen. Er zullen dit jaar nog 6 extra snellaadstations volgen, allen binnen de Randstad.   Duurzaamheid Door de groei van het aantal elektrische voertuigen in ons land wordt er ook steeds meer gevergd van het energienet, en ook hier ligt een uitdaging. Energie-opslag zal een steeds belangrijkere rol spelen bij snellaadstations. Door het gebruik van energie-opslag, zullen de pieken bij het snelladen worden opgevangen door batterijen, de netaansluitingen zullen dus kleiner kunnen zijn. Door de combinatie van zonnepanelen, energie-opslag en een back-up van een energieleverancier wordt het net optimaal benut.  Lees ook het volledige persbericht: ‘Energieopslag en elektrisch rijden komen samen’  

Het intelligentste snellaadstation van Nederland

Zaterdag 14 mei 2016 Langs de A2 tussen Utrecht en Amsterdam bij Breukelen ligt Haarrijn, de drukste EV locatie langs de snelweg. MisterGreen, netbeheerder Stedin en energiedienstverlener Alfen hebben het snellaadstation uitgebreid met een groot batterij opslagsysteem. Duurzaam opgewerkte energie uit zonnepanelen wordt hier opgeslagen. Wij kennen MisterGreen Electric Lease natuurlijk als leasemaatschappij voor elektrische auto's, maar onder de naam The Fast Charging Network bouwen zij nu ook eigen snellaadstations. Samen met Mark Scheurs, de CEO van MisterGreen, nam ik een kijkje.   Het allermodernste snellaadstation van Nederland Ik sta met Mark Scheurs, de CEO van MisterGreen, langs dit allermodernste snellaadstation van Nederland mét batterij voor energieopslag. Op het dak zie je de zonnecellen al zitten en ernaast staat een grote container. In deze container zit een batterij, deze haalt de piekbelasting van het net af. Hierdoor wordt de aansluiting bij veel laadbeurten tegelijkertijd minder belast. Hiermee voorkomt MisterGreen dat er een nieuwe peperdure aansluiting onder de snelweg door gelegd moet worden. De gemiddelde laadduur op het station is zo’n 12 minuten. MisterGreen wil snelladen zo goedkoop mogelijk maken MisterGreen hoopt nog dit jaar twee van zulke moderne fastlaadstations bij te bouwen. Ze doen dit naast de energiedienstverleners ook in samenwerking met Travelcard, bekend van de laadpassen. Al sinds de oprichting hebben ze als doel om snelladen zo goedkoop en duurzaam mogelijk te maken. Dit soort stations met een grote batterij en steeds efficiënter wordende zonnepanelen helpt daar enorm bij. Reserveer de Tesla Model 3 bij MisterGreen en ontvang hem in 2018 Rond de introductie van de Tesla Model 3 kocht MisterGreen er honderden voor de Nederlandse markt. Op dit moment zijn er nog 89 over. Ze willen op deze manier Nederland als een van de eerste landen kennis laten maken met deze nieuwe Tesla. Wie via MisterGreen deze auto reserveert heeft hem als een van de eersten op de oprit staan. Reserveer hier je Tesla Model 3 bij MisterGreen en ontvang hem in 2018.    

Knight Rider in de Tesla Model S

Dutch colleagues from MisterGreen Electric Lease, Jildar and Lindsay, driving their Tesla Model S in Autopilot when listening to the Knight Rider theme, amazing....so 80's, so cool. We just love the Tesla Model S.

Tesla heeft plannen voor nog goedkopere auto!

Tesla heeft al laten zien dat er ontwikkelingen worden gemaakt als het gaat om de grootte van het design en het prijskaartje van hun modellen. Zo is de Model 3 al een stuk compacter dan de Model X en de Model S en het prijskaartje is een stuk vriendelijker, waardoor het model voor meer mensen bereikbaar is. Niet voor niets zijn er al meer dan 400.000 aanbetalingen verricht op de Model 3. Maar Tesla is nog niet klaar met ‘krimpen’. Er zijn plannen voor een nog kleinere en goedkopere Tesla!   Tesla Masterplan Tien jaar geleden schreef Tesla eigenaar Elon Musk zijn unieke ‘Tesla Masterplan’. Het grote succes van het merk zou doen vermoeden dat dit plan uit eindeloos veel pagina’s bestond, maar niets is minder waar. Elon Musk schreef zijn masterplan in slechts 37 woorden, namelijk als volgt:   -      Bouw een sportwagen. -      Gebruik dit geld om een betaalbare auto te bouwen. -      Gebruik dit geld om een nog meer betaalbare auto te bouwen. -      Werk ondertussen aan bredere opties voor het opwekken van elektriciteit. -      Vertel het aan niemand.   Interview met Elon Musk Onlangs deelde Elon Musk in een interview in Oslo mede dat de trend die nu te zien is onder de Tesla modellen naar alle waarschijnlijkheid zal worden voortgezet in de toekomst. Er werd een start gemaakt met de grote Model S, waar een flink prijskaartje aan hing, waarop de Model X werd gepresenteerd, welke wat compacter en voordeliger was. De Model 3 is in vergelijking tot de Model X wederom compacter en goedkoper.   In het interview gaf Elon Musk aan dat het zeker niet uit te sluiten is dat het volgende model nóg goedkoper is. Doel is dan ook om de auto beschikbaar te maken voor een steeds groter publiek, en dan moet de prijs omlaag. Hieronder is het interview te zien: https://www.youtube.com/watch?v=HaJAF4tQVbA   Planning van Model X en Model 3 Bij MisterGreen Electric Lease stromen de reserveringen voor de Tesla Model 3 al binnen. “Fans van Tesla kunnen bijna niet wachten op dit unieke model, maar zullen toch nog ‘even’ geduld moeten hebben. Volgens de planning van Tesla komt de Model 3 pas in het jaar 2018 naar Nederland. De Model X mogen we wel al binnen een aantal maanden in ons land verwachten, gegarandeerd al in dit jaar.” aldus Mark Schreurs van MisterGreen.  

Eerste 7 Tesla Destination Chargers in Nederland

Tesla heeft op maar liefst 7 locaties in ons land Destination Chargers gerealiseerd, op praktische plekken, zodat Model S eigenaren gratis bij kunnen laden. Eerder waren er uitsluitend in Amerika en Azie Destination Chargers te vinden, maar nu is Europa ook goed voorzien. Op de Nederlandse locaties zijn maximaal twee laadpunten te vinden die maximaal 22kW kunnen bieden. Eerder al waren er op 7 locaties in Nederland Tesla SuperChargers te vinden, welke een vermogen tussen de 90 en 125 kW bieden.   Laadnetwerk uitbreiden Elon Musk maakte eerder al bekend, tijdens de presentatie van de Tesla Model 3, dat er plannen op tafel liggen om het laadnetwerk snel uit te breiden. Inmiddels zijn er al meer dan 400.000 Tesla’s van dit model gereserveerd en dit betekent natuurlijk dat Elon Musk toch wel heel veel vaart mag gaan zetten achter het realiseren van extra oplaadpunten.   Opladen bij MisterGreen Naast dat Tesla hard aan het uitbreiden is, doen wij dit ook, bijvoorbeeld met MisterGreen The Fast Charging Network! In Nederland heeft MisterGreen nu 7 eigen snellaadstations. Deze zijn te herkennen aan ons groene logo en bevinden zich langs drukke snelwegen in de randstad. Hier vindt u een overzichtelijke kaart met oplaadlocaties. MisterGreen geeft u via ChargeMedia ook de mogelijkheid om deze als bedrijf te adopteren. Wilt u daar meer over weten? Neem dan contact met ons op! “Wij geven bedrijven via ChargeMedia een unieke kans om hun groene kant te laten zien” Mark Schreurs   Locaties van Destination Chargers Op onderstaande locaties kunt u de Destination Chargers van Tesla in Nederland vinden: Kurhaus, Scheveningen Movenpick Hotel, Den Haag-Voorburg The Manhattan Hotel, Rotterdam Hotel Greenside, De Koog Hof van Saksen, Nooitgedacht Park Hotel, Amsterdam Badhotel, Domburg

Gratis Autopilot voor Tesla Model S

Tesla Motors maakt het mogelijk om Autopilot een maand lang gratis te testen voor Model S rijders. Dit geldt voor alle Model S'en die na september 2014 zijn geproduceerd en dus over de Autopilot hardware beschikken. Niet zeker of uw Model S over Autopilot hardware beschikt? Dit is makkelijk te zien aan de camera die geplaatst is op de voorruit boven de achteruitkijkspiegel. Normaal gesproken is Autopilot achteraf te installeren na het betalen van €3.400 in plaats van €2.800 vooraf. Om een goed beeld te geven van de extra mogelijkheden die Autopilot de Model S biedt kunt u nu via een software update een maand lang Autopilot uitproberen waarna Tesla Motors deze functie weer zal uitschakelen. Mocht u na deze maand overtuigd zijn en Autopilot permanent geïnstalleerd willen hebben dan kunt u contact opnemen met Tesla Motors en MisterGreen.      

Wat houdt de update voor de Tesla Model S in?

Afgelopen dinsdag heeft Tesla Motors het uiterlijk van de Model S aangepast naar de nieuwe design stijl. Met name de neus heeft een flinke ingreep gehad en heeft nu meer weg van de Tesla Model X en 3. Daarnaast is de achterkant licht gewijzigd door het weglaten van de diffusor. Mede door deze wijzigingen is de luchtweerstand coëfficiënt sterk verbeterd met als positieve gevolg een hogere actieradius. Ook zijn de optiepakketten enigszins anders dan voorheen. Wij zetten het voor u op een rijtje: Facelift voorkant naar Model X en Model 3 design Actieve full LED verlichting voorkant Update achterkant (m.b.t. diffusor) Standaard middenconsole  Premium Upgradepakket (inclusief Bioweapen defense mode, automatische achterklep, dynamische LED bocht verlichting, nappa lederen armsteunen en dashboard) Upgrade interne lader mogelijk (openbaar laden tot 82 km/u) Daarnaast heeft Tesla Motors bevestigd dat de mensen die tot een aantal weken voor de facelift de Tesla Model S hebben besteld, ook de Model S met het nieuwe uiterlijk geleverd krijgen.  

Volkswagen moet mogelijk elektrische auto's maken in VS

Dat is de inzet van onderhandelingen met de Amerikaanse milieudienst EPA, meldt de Duitse krant Welt am Sonntag. Volkswagen kwam afgelopen najaar in opspraak toen bleek dat de autobouwer op grote schaal gesjoemeld heeft met de uitstootwaarden van dieselauto's. De EPA bracht die zaak aan het rollen en kan het bedrijf miljardenboetes opleggen. Gesprekken Volgens Welt am Sonntag wordt besproken of en in welke omvang Volkswagen elektrische auto's kan gaan bouwen in zijn fabriek in Chattanooga, in de staat Tennessee. Het bedrijf zou daarnaast als straf verplicht kunnen worden mee te werken aan de opbouw van een netwerk van laadpalen in de VS. De Amerikaanse overheid zou het schandaal rond Volkswagen op die manier willen aangrijpen om de verkoop van elektrische auto's een impuls te geven. Die bleef de laatste jaren namelijk ver achter bij de eigen doelstellingen.

Bloomberg Predicts Electric Cars Will Cause Next Oil Crash

February 25th, 2016 by Steve Hanley  Bloomberg wants to tell you about the “S curve.” That’s what happens when a new technology comes along, like the refrigerator, the television, or the smartphone. At first, only early adopters buy one, but then the word gets out, prices fall, and soon everybody and their brother has one. Bloomberg thinks that electric cars are at the point where they will begin to grow exponentially. In other words, they are at the bottom of the “S Curve,” sort of like personal computers were in 1980.   OPEC and ExxonMobil disagree. They predict that electric cars will only comprise 1% of the global automobile market in 2040. Their forecast could not be more different than Bloomberg’s. Somebody is right and will make a lot of money because of it. But if Bloomberg is correct, the oil industry is looking at trillion dollar loses within the next ten years. Bloomberg notes that the current decline in oil prices was caused because oil from shale and fracking suddenly added 2,000,000 barrels of oil to the world’s supply about 18 months ago. It calculates that by 2023, the increase in electric cars will shrink demand for oil by a similar amount with precisely the same effect — plunging oil prices. Malcolm Gladwell would call what happens when Tesla, Chevrolet, and most of the world’s major automakers start bringing affordable electric cars to maket a “tipping point.” That’s a place on a timeline when a new idea begins to gain acceptance. Objections fall away and pretty soon something that seemed unlikely becomes mainstream. Air travel is one obvious example. Travel to Mars could be the next big thing, if Elon Musk has his way. Look at this chart from the Bloomberg video. It depicts what Bloomberg sees happening with electric car over the next 25 years. Of course, predictions are dangerous things. Much of their analysis depends on the price of electric cars coming down while their range goes up. It also assumes the infrastructure for electric cars will somehow come into being as needed. Obviously, lots of things could go wrong with Bloomberg’s predictions. ExxonMobil, OPEC, and the Kook Brothers hope they do. But if you think Bloomberg’s view of the future is accurate, now might be a lousy time to add oil stocks to your portfolio.  You can watch the entire Bloomberg video below and make up your own mind.

Steve Ballmer (Microsoft 2007) laughs at the iPhone

Steve Ballmer (Microsoft 2007) laughs at the iPhone, now Bob Lutz (GM) laughs at Tesla? Is Bob Lutz Wrong About Tesla Motors?  The famed auto veteran doesn't pull any punches with predicting Tesla's doom, but his criticisms might be misplaced. Bob Lutz has a lifetime of experience in the auto industry. When he speaks, people listen. He's never been shy about his feelings about Tesla Motors either. It's hard to challenge an experienced veteran like Lutz, but Tesla also isn't your run-of-the-mill automaker. Since Tesla is also a disruptive technology company, the old rules might not apply in the same ways. Great comparison in this interview with Steve Ballmer in 2007 about the iPhone.  

Daimler investeert € 500.000.000 in eigen batterij fabriek

Geweldig nieuws voor elektrisch rijden in Europa. De Duitse autofabrikant Daimler gaat € 500.000.000 investeren in een eigen lithium-ion batterij fabriek. De bouw van de nieuwe fabriek zal in het derde kwartaal van dit jaar starten. De fabriek zal batterijen produceren voor de elektrische Mercedes-Benz en een stationair batterij-opslagsysteem voor commerciële en residentiële klanten vergelijkbaar met de Tesla Powerwall. Lees meer op de website van Daimler. ACCUmotive is a Daimler subsidiary. Daimler is entering into business in the field of stationary energy storage plants with its one hundred percent subsidiary Deutsche ACCUmotive. The first industrial-scale lithium-ion unit is already on the grid and is being operated by the partner companies The Mobility House AG and GETEC Energie AG. For businesses with private customers in the area of energy storage in Germany, Daimler AG is planning to collaborate with EnBW AG. Daimler is also aiming to enter into cooperation with other sales and distribution partners both in Germany and at an international level. “Mercedes-Benz energy storages provide the best confirmation that lithium-ion batteries Made in Germany have a viable future”, says Harald Kröger, Head of Development Electrics/Electronics & E-Drive Mercedes-Benz Cars.

Global warming! Yes we can change!

Last week, Al Gore rocked TED with one of the most electrifying talks on our planet's future you'll ever hear. He asks three questions about climate change: Do we have to change? (Oh, yes we do; stunning stats and some jawdropping footage help make his case.) Second question: Can we change? And here's the surprising part: We've already started. So then, he asks the big question: Will we change? In this challenging, inspiring talk, Gore says yes: "We're going to win this." If you've got climate-change fatigue, feeling helpless and hopeless -- take the time to watch this rousing talk on the state of Earth right now.    

Tesla Model 3 unveiled

MisterGreen Electric Lease (“MisterGreen”) en De Nederlandse Energie Maatschappij (“NLE”) slaan de handen ineen om zo snel mogelijk 1.000 Tesla’s Model 3 voor Nederland veilig te stellen.  De initiatiefnemers hopen hiermee elektrisch rijden in Nederland een enorme stimulans te geven.  Lees meer op www.teslamodel3lease.nl MisterGreen en NLE hebben een inkoopcombinatie gevormd om vanuit die kracht de extreem gewilde Tesla Model 3 tijdig te kunnen reserveren bij Tesla Motors, de fabrikant uit de Verenigde Staten. Na de succesvolle introductie van de Model S en Model X komt Tesla Motors eind 2017 met de Model 3. In tegenstelling tot de eerdere modellen uit de hogere prijscategorie, komt dit nieuwste model voor een prijs van naar schatting €35.000; en dat in combinatie met slechts 4% bijtelling. “Wij geloven dat de Model 3 een gamechanger gaat worden. Met de Model 3 komt elektrisch rijden in één klap binnen bereik van een waanzinnig grote groep mensen”, aldus Harald Swinkels, oprichter en CEO van NLE. “Nederland heeft de potentie een gidsland te worden voor elektrisch rijden. Nederland bezit nu al een landelijk dekkende en kwalitatief hoogwaardige snellaadinfrastructuur”, vult Mark Schreurs, oprichter van MisterGreen Electric Lease aan. Geïnteresseerden kunnen zich bij dit initiatief aansluiten via www.teslamodel3lease.nl

Interview Tesla Model 3 rijderservaring van Robin Berg

Mark Schreurs (MisterGreen Electric Lease), Robin Berg (Lomboxnet), Adnan Kacmaz (iPhoneclinic) en Baerte de Brey (Stedin) waren de eerste Nederlanders die een proefrit hebben gemaakt in de Tesla Model 3 tijdens de lancering 31 Maart in LA, hoe was hun eerste rit in de Tesla Model 3? Hier vindt u een uitgebreid interview met Robin Berg live vanuit LA een dag na zijn proefrit.  Wilt u snel rijden in de Tesla Model 3. MisterGreen heeft nog vroege reserveringsnummers beschikbaar. Ga naar www.teslamodel3lease.nl. Er zijn er per 3 April nog 209 beschikbaar. MisterGreen Electric Lease (“MisterGreen”) en De Nederlandse Energie Maatschappij (“NLE”) hebben namelijk de handen ineen geslagen om zo snel mogelijk 1.000 Tesla Model 3's voor Nederland veilig te stellen. De initiatiefnemers hopen hiermee elektrisch rijden in Nederland een enorme stimulans te geven.        

Tesla Model Y "A Tesla pickup truck?"

Enkele opmerkelijke uitspraken tijdens de presentatie van Dairmuid O'Connell Amsterdam April 13, 2016. Zal de nieuwe Model Y een pickup zijn? Wat zal de rol van Tesla worden in de energiemarkt? Tesla moedigt de concurrentie aan!

De toekomst van elektrisch rijden volgens prof. Maarten Steinbuch

De toekomst van elektrisch en autonomous driving met prof. Maarten Steinbuch De grote trends en voorspellingen volgens Maarten Steinbuch: – Betaalbare auto’s met 300km range in 2018, die range zal alleen maar toenemen– 300 km range in een kwartier bijladen met snelle laders– De capaciteit van batterijen neemt toe, binnen 5 jaar zijn ze betaalbaar voor iedereen – In 2025 zijn de helft van de nieuwe verkochte auto’s elektrisch– In 2035 is de helft van de Nederlandse autovloot elektrisch  

Tesla Model X vs Model S

We have some great heads up drag racing and performance comparisons between the all new and hard to come by 2016 Tesla Model X P90D Ludicrous in Deep Blue Metallic (photo gallery) running against a 2015  Tesla Model S P90D Ludicrous.  Tesla’s Model X (SUV) and Model S (Sedan) P90D share the same powertrain with dual motors, a 503 HP rear motor and a 259 HP front motor.  While the motors are capable of a combined 762 HP, the power is limited to what the battery can provide which is currently 463HP (Insane Mode).  When the X or S is ordered with the $10,000 Ludicrous Mode the useable power gets a 69 HP bump to 532 HP. In this review we’re comparing the Model X and Model S P90D with Ludicrous options as well as every other option available for both vehicles (sans the rear jump seats in the Models S).   While both cars we’re testing have the same powertrain there is one signifiant difference that should effect performance, weight and aerodynamics.  The Model X is heavier weighing in at ~5,500 pounds, around 600 pounds more than the Model S. With both cars charged up we headed for Palm Beach International Raceway, a 90 mile trip.  Along the way we stopped at the Tesla Supercharger in West Palm Beach, conveniently located just 15 miles from the track. We set both cars to charge to 100% so we could have max power for the races and after ~40 minutes we were ready to go. Read more: http://www.dragtimes.com/blog/tesla-model-x-vs-model-s#ixzz40Aj1bx00

MisterGreen opent eigen snellaadnetwerk

MisterGreen opent eigen snellaadnetwerk, genaamd MisterGreen Fast Charging Network. The Fast Charging Network is een zuster onderneming van MisterGreen Electric Lease. Door de bouw van goedkope snelladers langs de Nederlandse snelweg wil MisterGreen elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk maken. MisterGreen beschikt in Nederland over de exclusieve concessie tot 2027 om een netwerk van laadstations aan de autowegen te exploiteren. Dit betekent dus dat MisterGreen op 20 locaties in Nederland het alleenrecht heeft tot de exploitatie hiervan. Momenteel rijden er in Nederland 6.000 à 7.000 volledig elektrische auto’s rond, hybride voertuigen niet meegerekend. Op basis van de afzetprognoses van fabrikanten stijgt dit aantal tot circa 20.000 eind volgend jaar. Daarna is nog eens een vertienvoudiging te verwachten tot 2020. MisterGreen gaat de komende jaren 20 snellaadstations voor elektrische auto’s langs de snelwegen realiseren.

MisterGreen Goldcard

Goldcard voor snelladers door heel Nederland Onbeperkt laden op snellaadlocaties van MisterGreen kan met de MisterGreen Goldcard tegen een maandelijkse bijdrage van € 35,- per maand, tenzij u een overeenkomst met MisterGreen heeft afgesloten inclusief Goldcard. Als service van MisterGreen aan haar leaserijders kunt u met uw Goldcard gebruik maken van het MisterGreen Fastcharger Network. MisterGreen behoudt zich echter het recht om deze Goldcard en de daaraan verbonden rechten te allen tijde om haar motiverende redenen eenzijdig in te trekken. Zie kaart

Gratis Apple Watch

Lease een Tesla Model S en ontvang een Apple Watch Open jij binnenkort jouw Tesla Model S met jouw eigen Apple Watch? Neem contact op en vraag naar de voorwaarden! Deze actie is geldig tot 15 Juli 2015. www.mistergreen.nltel: (020) 77 19 026contact@mistergreen.nl