Skip to content
s and 3

Model 3 vs Model S

Op zoek naar je volgende Tesla? Zowel de Model 3 als de Model S zijn uitstekende opties, maar welke is de beste optie voor jou?

Tesla is het meest competitieve elektrische automerk ter wereld. Het maakt misschien maar een handvol modellen, maar deze hebben de markt weten te domineren. De Model 3 en de Model S vallen respectievelijk in de categorieën grote hatchback en sedan.

MODEL 3 SQUARE

VOORDELEN TESLA MODEL 3

  • Design: De Model 3 heeft een strak design dat veel weg heeft van de Model S.
  • Ruimte: Ideale stadsauto door kortere lengte dan de Model S.
  • Veiligheid: Net als elke Tesla heeft de 3 een laag zwaartepunt en daarmee ook een stabiele wegligging.
  • Sportief: De auto is wendbaarder en sportiever dan de Model S door de lengte, het onderstel en het lagere gewicht in verhouding tot de S.
MODEL S SQUARE-1

VOORDELEN TESLA MODEL S

  • Interieur: De Model S heeft strakkere afwerking, sportief stuur en een tweede touchscreen achterin.
  • Ruimte: Meer zit en laadruimte dan de Model 3.
  • Acceleratie: Binnen 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u (Long Range uitvoering).
  • Bagageruimte: De totale bagageruimte bedraagt minimaal 745- en maximaal 1.645 liter.
  • Veiligheid: De auto heeft een zeer laag zwaartepunt en dus een stabiele wegligging.

VERGELIJK SPECIFICATIES MODEL 3 EN MODEL S

TESLA MODEL 3

REAR WHEEL DRIVE

LONG RANGE

PERFORMANCE

Fiscale waarde

€ 42.490
€ 50.490
€ 57.490

Per maand vanaf*

€ 639
€ 745
€ 855

WLTP range

554 km
678 km
528 km

Realistische range

415 km
500 km
465 km

Acceleratie 0-100 km/h

6.1 sec
4.4 sec
3.1 sec

Topsnelheid

201 km/h
201 km/h
262 km/h

Aantal zitplaatsen

5
5
5

Verwachte levertijd

3 tot 5 weken
3 tot 5 weken
3 tot 5 weken

Aandrijving

Rear-Wheel Drive
All-Wheel Drive
All-Wheel Drive

TESLA MODEL S

LONG RANGE

PLAID

Fiscale waarde

€ 92.990
€ 107.990

Per maand vanaf*

€ 1.409
€ 1.635

WLTP range

634 km
600 km

Realistische range

575 km
560 km

Acceleratie 0-100 km/h

3.2 sec
2.1 sec

Topsnelheid

250 km/h
322 km/h

Aantal zitplaatsen

5
5

Verwachte levertijd

3 tot 5 weken
3 tot 5 weken

Aandrijving

All-Wheel Drive
All-Wheel Drive
EU - Model S Red Tesla stock photo

MODEL 3 VS. MODEL S SIZE

Tesla Model 3 Lengte: 
4.694 mm Breedte: 1.850 mm Hoogte: 1.443 mm Bagageruimte: 425 liter
Tesla Model S Lengte: 
4.970 mm Breedte: 1.964 mm Hoogte: 1.445 mm Bagageruimte: 745 liter

m3 vs ms
ms vs m3-1

HET DESIGN

Qua uiterlijk lijken deze twee futuristisch ogende EV's voor de leek niet heel verschillend. Het doel van beide ontwerpen is de aerodynamica te verbeteren en een lage luchtweerstand te creëren.

Hierdoor rij je gestroomlijnder door de lucht, wat het bereik vergroot. De Tesla Model 3 is kleiner en ongeveer even groot als een Audi A3 of A4, maar de verhoudingen zijn nog steeds solide, terwijl de grotere Model S beter vergelijkbaar is met de BMW 5-serie, Volvo S60 etc. De laatste facelift voor de Model 3, de Highland, heeft de auto scherpere, smallere koplampen gegeven. Een ander verschil tussen beide modellen is dat de Model S een "grille" aan de voorkant van de auto heeft. Leuk detail, de vorm van de grille is de bovenkant van het Tesla logo.

De specificaties

Alle elektrische auto's zijn snel te noemen maar de Model 3 en Model S zijn de snelste. Dankzij het directe koppel dat je krijgt van de batterij en de elektrische motoren, kun je van 0-100 knallen in minder dan 2,5 seconden. Afhankelijk van de uitvoering weliswaar. Beide gezinsauto's zijn zeer gebruiksvriendelijk, of je nu door de stad rijdt of langere reizen op de snelweg maakt.

De Model 3 Long Range kan een bereik van maximaal 629 km behalen, terwijl de Model S tot 634 km (Long Range) kan reizen op een enkele lading. Je profiteert ook van zelfrijdende mogelijkheden, die het comfort verhogen doordat de auto het stuur kan overnemen en een geavanceerde adaptieve cruise-control gebruikt om de rijtaak zo goed als volledig uit handen te nemen. Met name op lange afstanden is dit een prettige toevoeging. Lees hier meer over de Full Self-Driving service van Tesla.

Interieur

Als je in een willekeurig Tesla-model gaat zitten, is het eerste wat opvalt hoe clean ze lijken. Dit komt omdat er eenvoudigweg een groot scherm in het midden is en niet veel andere poespas. Het display is een van en misschien wel de beste in de branche. Vanaf dit scherm kun je alle functies van de auto bedienen, van muziek en navigatie tot airconditioning en zelfs het handschoenenvak.

Er zijn meerdere redenen. Tesla heeft dit natuurlijk gedaan om het aantal onderdelen naar het absoluut minimale te reduceren en daarmee de cabine opgeruimder te maken , maar dit gaat niet altijd zonder slag of stoot. Met name de beginnende Tesla-rijder moet hier even aan wennen. Vooral dat je tijdens het rijden door menu's moet navigeren om toegang te krijgen tot sommige basisfuncties kan even lastig zijn. Gelukkig biedt ook hier Autopilot een uitkomst, doordat de rijtaak overgenomen wordt kun je je op het scherm focussen. En dat is precies waar het om draait: zelfrijdende techniek. Omdat Tesla denkt vanuit het 'First Principles' idee is, met name, de Model 3 ontworpen als zelfrijdende auto. Er zit alleen tot die tijd een stuur in.

Aan de andere kant is het prettig om alles op één plek te hebben. Beide modellen hebben waanzinnige niveaus van ingebouwde technologie, van Dog Mode - om je huisdier koel te houden in de auto, Netflix- tot een karaokesysteem en Sentry Mode, dat de externe camera's gebruikt om uit te kijken naar potentiële dieven en/of aanrijdingen.

Ruimte

De belangrijkste verschillen tussen deze twee auto's worden duidelijk als je naar bagage- en passasiersruimte kijkt. Beide auto's zijn ruim, maar één is de duidelijke winnaar als je de meeste ruimte nodig hebt. De Tesla Model 3 is de kleinere van de twee met een bagageruimte van 594 liter en veel ruimte voorin en achterin.

Langere passagiers kunnen echter moeite hebben met de achterbank vanwege het lage dak en minder beenruimte. Kies je voor de Model S, dan krijg je een bagageruimte van 709 liter en veel meer interieurruimte, waardoor het meer vergelijkbaar is met een BMW 5 Serie in plaats van de 3 Serie-achtige ruimte van de Model 3.

Veiligheid en betrouwbaarheid

Twee van de belangrijkste factoren die ik overweeg bij het kopen van een nieuwe auto zijn hoe veilig ze zijn en hoe betrouwbaar hij is. Als EV's zijn ze minder vatbaar voor defecten dan een traditionele auto met een verbrandingsmotor omdat er minder bewegende onderdelen zijn die kapot kunnen gaan.

Dit is een van de belangrijkste voordelen van het rijden in een elektrische auto. Op het gebied van veiligheid behaalden beide auto's een volledige vijf sterren NCAP score na hun meest recente crashtests, wat getuigt van de sterke en degelijke constructie van Tesla en passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen zoals automatische noodremmen en een hele reeks airbags.

EXTRA FOTO'S VAN DE MODEL Y

EXTRA FOTO'S VAN DE MODEL 3

Nieuwe extra optie voor de Model 3 en Model Y

Tesla biedt tegen extra kosten 7 nieuwe wraps aan in de kleuren zwart, grijs, wit en rood, maar ook in lichtblauw, donkergroen en champagne.

EXTRA FOTO'S VAN DE MODEL S

Model S 75D Gray front
Model S 75D Gray side
Model S 75D Gray Side lq
Model S 75D Gray close
Model S 75D Gray rim
Model S 75D Gray mirror
Model S 75D Gray vertical

EXTRA FOTO'S VAN DE MODEL 3

Red Tesla Model 3 Highland Front Bright
Red Tesla Model 3 Highland Front other side
Red Tesla Model 3 Highland Front Side
Red Tesla Model 3 Highland Rim
Red Tesla Model 3 Highland Back lights
Red Tesla Model 3 Highland Interiour
s and 3

MIJN CONCLUSIE VAN DE TESLA 3 VS S REVIEW

Ik raad over het algemeen de Tesla Model 3 aan. De auto is klein genoeg om gemakkelijk te parkeren, maar niet zo klein dat er binnenin geen ruimte is. Integendeel juist! Hij is ook gemakkelijk en snel op te laden en is heel efficient en daarmee heeft de auto een goed bereik. Bovendien is hij (nieuw) goedkoper dan zijn grote broer, de Model S. Voor het geld wat je voor een Tesla Model 3 neerlegt krijg je veel auto en veel comfort terug.

Wat betreft de Model S. Als je een groter budget hebt kun je het beste deze leasen. Je krijgt er simpelweg meer auto voor terug. Ook als je een groter gezin hebt of gewoon een belachelijk snelle en luxe auto op prijs stelt dan is dit de betere keuze. Dat wil niet zeggen dat het zo leuk is als een Lotus achter het stuur, maar het biedt wel snelle acceleratie (tot aan de wettelijke snelheidslimiet) die je van je sokken zal blazen. Maar ongeacht welke je kiest, krijg je een solide elektrische auto die betrouwbaar, veilig en een echte blikvanger is.