Groen Licht voor FSD Beta in Europa

Geschreven door: Kees Roelandschap / Tesla Expert | Laatste update: 08-03-2024, om 17:25 uur

Het langverwachte wetsvoorstel van de GRVA, de zogeheten DCAS-wetgeving, is afgelopen week besproken tijdens de 192e sessie van het World Forum. Tijdens deze sessie heeft de WP.29 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties het wetsvoorstel aangenomen. Het wetsvoorstel in kwestie heet: Proposal for a new UN Regulation on uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to Driver/Dynamic Control Assistance Systems (DCAS).

Dit betekent dat ADAS-systemen, zoals Tesla's Enhanced Autopilot of FSD Beta, op zijn vroegst vanaf oktober 2024 legaal zullen zijn en hun volledige capaciteiten kunnen benutten. De menselijke bestuurder zal nog steeds verantwoordelijk zijn voor het gedrag van de auto, maar zal vanaf dan kunnen genieten van semi-autonome functies. Het mooie aan de DCAS-wetgeving is dat semi-autonome en autonome functies toegestaan zullen worden die volgens de SAE J3016 categorisatie van autonoom rijden hoger dan Level 2 zijn maar voor de wet nog steeds Level 2. Dit betekent dat zelflerende systemen, ontworpen voor Level 5 (volledig autonoom), onder menselijk toezicht vrijuit kunnen leren op en van de situatie op de openbare weg. We kunnen dus een soortgelijk FSD Beta-programma gaan zien zoals we dat al een paar jaar in de VS hebben gezien, dat nu naar Europa komt. De goedkeuring van FSD Beta onder deze regelgeving zal afhangen van de verwerkingssnelheid van nationele overheden om de nieuwe wetgeving op nationaal niveau te implementeren maar ook Tesla's vermogen en bereidheid om de typegoedkeuring door te komen, wat strenge testen en validatie vereist om aan de vastgestelde veiligheids- en prestatiecriteria te voldoen. Niet alleen Europese landen, maar alle deelnemenden Partijen bij de VN-Verdragen over het Wegverkeer van 1958 en 1998 zullen deze nieuwe wetgeving implementeren. Daar behoren naast Europese landen ook landen als Zuid-Afrika en Australië toe.

Daarnaast heeft de Werkgroep voor Geautomatiseerde/Autonome en Verbonden Voertuigen (GRVA) zichzelf een deadline gesteld om in juni 2026 een nieuw voorstel in te dienen voor nieuwe regelgeving specifiek voor Autonomous Driving Systems (ADS). Dus er zal later meer goed nieuws volgen.

Voor nu betekent dit goede nieuws dat als je een Tesla met FSD al hebt gekocht, je mogelijk al aan het einde van dit jaar weer gebruik kunt maken van functies die we afgelopen jaren hebben moeten missen.

Laatste Tesla nieuws