Update 29-10-2024 door Kees Roelandschap
🚨🙌 Tesla Model 2 geschrapt – toekomst is zelfrijdende technologie🙌🚨
Voor wie al tijden wacht op Tesla’s beloofde Model 2, is er teleurstellend nieuws. Tijdens een recente earnings call maakte Elon Musk bekend dat het plan voor de Model 2 is geschrapt. De kleinere, betaalbare EV, die eerder nog als ‘budgetoptie’ werd aangekondigd, wordt volgens Musk nu als overbodig beschouwd in het licht van Tesla’s nieuwste koers richting volledige autonomie.
Tesla had met de Model 2 gehoopt een breder publiek aan te spreken met een EV van rond de 25.000 dollar. Maar Musk geeft nu aan dat een goedkoper instapmodel simpelweg niet past binnen Tesla’s visie voor de toekomst. Volgens hem zal de focus vanaf nu volledig liggen op zelfrijdende voertuigen en de ontwikkeling van robotaxi's. De Model 2 zou, zo stelt Musk, een stap terug zijn, “volledig in strijd met wat wij geloven.”
In plaats van een nieuwe instapauto wil Tesla de bestaande modellen, zoals de Model 3 en Model Y, verder optimaliseren en uitbreiden, naast de lancering van de Cybertruck en toekomstige robotaxi’s. Deze voertuigen zijn ontworpen om autonoom te opereren, iets wat volgens Tesla essentieel is om de EV-markt verder te transformeren.
Deze nieuwe strategie laat zien hoe Tesla de markt wil leiden met geavanceerde technologie in plaats van toegankelijkere prijspunten. Het lijkt er dus op dat de toekomst van Tesla niet langer in goedkope EV’s ligt, maar in zelfrijdende technologie en voertuigen die zonder chauffeur kunnen opereren. Voor wie hoopte op een Model 2 blijft het wachten, terwijl Tesla inzet op het hoogtechnologische segment.
Lees hier meer over de Full Self Driving Service van Tesla over lees alles over de Robotaxi.
MET WIE MOET DE MODEL 2 GAAN CONCURREREN?
De compacte hatchback wordt gepositioneerd om de strijd aan te gaan met de Volkswagen ID.3, de Nissan LEAF en de Kia Niro EV. Tesla streeft ernaar zijn leidende positie in het elektrische voertuigensegment te behouden en voelt daarom de noodzaak om ook een kleiner, betaalbaarder elektrisch voertuig aan zijn assortiment toe te voegen.
VERVANGING VAN DE MODEL 3?
Op dit moment fungeert de Model 3 als de toegankelijke Tesla-optie en staat dit model in de top vijf van de meest verkochte elektrische auto's in Europa. Tesla streeft ernaar dit succes voort te zetten met hun nieuwe instapmodel. Met een prijskaartje van niet meer dan 25.000 euro zou de Model 2 veruit het meest betaalbare Tesla-model worden. In vergelijking, voor een Tesla Model 3 moet je minstens 42.990 euro betalen, wat bijna het dubbele is.
ACTIERADIUS VAN DE TESLA MODEL 2
De Model 2 wordt op een geheel nieuw platform gebouwd en zal worden uitgerust met een nieuwe elektromotor, waarover nog geen informatie beschikbaar is. Het batterijpakket van de Model 2 zal kleiner zijn dan dat van de Model 3, die verkrijgbaar is in varianten van 55 kWh, 70 kWh en 76 kWh. Desalniettemin wordt verwacht dat de Tesla Model 2 een indrukwekkende actieradius zal bieden, momenteel geschat op ergens tussen 350 en 450 kilometer. Het is ook belangrijk op te merken dat de Tesla Model 2 potentieel volledig autonoom kan rijden, hoewel de Europese wetgeving dit op dit moment nog niet toestaat.
De productie van de Tesla Model 2 vindt plaats in de Tesla Gigafactory in China, maar er bestaat een aanzienlijke kans dat de fabriek in Berlijn ook het instapmodel zal gaan produceren.
ANIEUWE BATTERIJTECHNOLOGIE
Om de kosten laag te houden, heeft Tesla een nieuwe batterijtechnologie ontwikkeld. Deze accu's zouden 35 procent kleiner zijn, vijf keer zoveel energie produceren, het rijbereik per oplaadbeurt met 16 procent verhogen, en tegelijkertijd de helft minder kosten met zich meebrengen. Met betrekking tot het rijbereik heeft Elon Musk eerder verklaard dat minder dan 400 kilometer niet aan de normen van Tesla voldoet en als 'onaanvaardbaar laag' wordt beschouwd.
Het nieuwe lid van de Tesla-familie krijgt mogelijk de naam Model 2. De Europese versie zou, naast de Model 3 en Model Y, worden geproduceerd in de nieuwe Duitse fabriek bij Berlijn. Deze 'Gigafactory' zou naar verwachting begin 2022 operationeel worden, ondanks enige vertragingen. Als de huidige fabriek op volle toeren draait, wordt geschat dat de fabriek een capaciteit heeft van ongeveer 500.000 auto's per jaar.