Met een Tesla door Duitsland rijden: hoe is dat?

Geschreven door: Hjalmar de Visser / Tesla Expert | Laatste update: 30-01-2024, om 10:05 uur

Onze Tesla Expert Hjalmar en zijn collega zijn met een Tesla Model 3 Long Range uit 2019 naar München gereden voor het Oktoberfest. Maandag er naar toe en woensdag weer terug waarbij we mooie kans hadden om het rijden in Duitsland met een Tesla eens goed te testen. Hierbij mijn ervaring.

Aantal oplaad mogelijkheden

Je zou zo vaak kunnen stoppen als je wilt, het Tesla Supercharger netwerk is enorm, maar de laatste jaren komen er ook nieuwe andere aanbieders zoals Allegro of Ionity waar je terecht kunt.

Maandagmorgen vertrokken met een volgeladen Tesla, zowel de batterij als passagiers. We hebben de heenreis de roadmap gevolgd en de laadpunten opgevolgd vanuit het navigatie systeem en ja, ook wel wat harder gereden door de nu delen waar je nu nog "ongelimiteerd' harder kunt rijden. Dit is inspannender rijden dus een stop is dan welkom om een koffie te doen, hop snelweg af en even laden, zowel de auto als wijzelf moesten even de benen strekken.

Op de heenreis hebben we vier keer geladen en zeiden meteen: we moeten op de terugreis eens kijken of dit slimmer kan. Na een geweldig feest bij het Oktoberfest dronk de Tesla rustig zijn stroom via het stopcontact in de garage van ons hotel en konden wij een aantal maß proberen op het feest. Overigens een groot spektakel en geweldig om eens mee te maken!

De terugreis

De terugreis zijn we als 'ChargeMaster' aan de slag gegaan en hebben we de route ingevoerd van München naar Amsterdam, de route geeft dan een aantal opties met 3 stops, waarbij we gekeken hebben of dit beter kan en dat was het geval! De eerste etappe was van München tot even voor Frankfurt, waarbij we niet eens heel erg langzaam gereden hebben maar ''mee'' met het verkeer gingen. Afstand: 385km op een lading.

Het mooie is dat we vlak voor het laadpunt een file ontdekten, dat geeft normaal altijd een nare smaak. Je wilt immers niet stilstaan. Nu kwam het even goed uit omdat we daardoor langer door konden rijden. Je verbruikt minder energie dus kom je ook verder. Voor de file hadden we nog 2% volgens de navigatie, echter deze liep tijdens de file weer omhoog, zodat we zeker wisten, dit komt goed!

120 km bijgeladen tijdens het lunchen

Bij de Tesla Supercharger liepen we naar binnen, toiletbezoek en keken op de Tesla App. Er was al 120km bijgeladen en dat tijdens een toiletbezoek. Daarna hebben we geluncht en bij terugkomst had de batterij al bijna 80% bereikt. Om de volgende etappe te kunnen bepalen, was het plan om de stop bij Hilden te doen, een mooie locatie met MEGA veel Superchargers,. en Route! voor de volgende etappe.

Ook dit ging super voorspoedig en kwamen uiteindelijk op de 3 in de file nabij Keulen. Dit keer de snelweg afgegaan en ouderwets kaartlezen om de slimste route te rijden. Dit was een leuk moment ipv ''domweg'' de navigatie te volgen. We zijn er bijna, nog 10 % batterij en nog even en we kunnen weer laden bij Hilden.

Bijna bij de afrit, nog een klein stukje en wat zien we? een politieauto.. De afrit was afgesloten door een ongeval waardoor we moesten omrijden. Dit was 14 km extra rijtijd en met de huidige range, te kostbare tijd. Snel kijken naar de andere locaties die op de route naar huis lagen. Daarbij kregen we wel weer trek, het was immers al bijna 19 uur 's avonds.

Hilden is mooi maar de locatie bij Oberhausen is ook een aanrader bij een gigantische Golfbaan met een uitstekende kaart om wat te eten. Voor het laden zijn we eigenlijk te lang gebleven en de auto was voller geladen dan nodig om weer thuis te komen. Mooi, dan kunnen we het laatste stuk nog even testen wat deze auto kan en bij de grens zouden we met 3% aankomen in Amsterdam. Omdat je dan weer rustiger gaat rijden bouwt het weer op en reden we om 21:30 uur Amsterdam in met 12% batterij. Al met al een zeer aangename reis zonder al te veel problemen!

Laatste Tesla nieuws