Tesla Model 3 duurder door nieuwe Europese importheffingen op in China geproduceerde auto's

Geschreven door: Kees Roelandschap / Tesla Expert | Datum: 18-06-2024, om 11:20 uur

Vanaf 1 juli 2024 zal de prijs worden verhoogd van alle Tesla Model 3 modellen die in China worden geproduceerd. Dit door de nieuwe invoertarieven die zijn vastgesteld door de Europese Commissie. Hierdoor wordt zowel het leasen van een Model 3 als het kopen ervan duurder.

Model 3 +13.000 euro duurder

Door deze nieuwe regelgeving kan een Model 3 significant duurder worden in Nederland en Duitsland. Tesla zal naar alle waarschijnlijkheid met een extra importheffing te maken krijgen van 21%. Naar verwachting kan de prijs stijgen van € 40.990 naar wel € 50.000 tot € 54.000 zodra de importheffing van kracht gaat zijn. Deze regelgeving geldt zowel voor benzine als elektrische aangedreven auto's.

Doe hier je voordeel mee!

Je kunt als consument hier je voordeel mee doen door voor de ingang van de nieuwe regeling een auto te kopen of te leasen. Zo kun je er dus voor kiezen om een Model 3 occasion uit het jaar 2019/2020 te leasen. Dit gaat flink schelen in de maandlasten en qua bijtelling zal het elkaar niet veel ontlopen. Doe hier je voordeel mee! Kies hier je occasion en wij sturen je een gratis offerte op maat. Zo zie je direct hoeveel je bespaart.

Waarom neemt Europa deze maatregelen?

Deze nieuwe maatregelen moeten ervoor zorgen dat de kansen voor Europese autofabrikanten gelijk zijn met die van de Chinese concurrenten. Ook moet de nieuwe regelgeving er op korte termijn voor zorgen dat er minder EV's uit China worden geïmporteerd. Ze worden voor de consument simpelweg duurder in aanschaf. Wat mij betreft is dit een goede maatregel als het doel is om een 'level playing-field' te creëren maar het werkt in mijn ogen contraproductief als je kijkt naar totale EV adoptie, want door deze importheffingen wordt een EV kopen of leasen voor de consument of eindgebruiker simpelweg een stuk minder betaalbaar. Daarnaast geeft deze importheffing een verkeerde impuls naar de al achterlopende "concurrentie". Ze liepen al achter en door deze heffingen zijn ze minder geneigd om meer te innoveren en optimaliseren zodat ze wel winstgevend kunnen worden op hun EV-productie en verkopen.

Ook andere merken worden aanzienlijk duurder

Hieronder de tarieven voor drie elektrische auto makers die zijn onderzocht uit een groep van 21 samenwerkende autofabrikanten:

  • BYD: 17,4%
  • Geely: 20%
  • SAIC: 38,1%

De andere automerken die hebben meegewerkt maar nog niet zijn onderzocht, zullen worden onderworpen aan een gemiddeld tarief van 21%. Waarschijnlijk zal Tesla ook onder dit tarief van 21% vallen.

Op dit moment bedraagt het huidige invoertarief al 10%, en de percentages die hier genoemd worden, komen daar nog bovenop. Dat betekent een forse prijsstijging, als je het mij vraagt.

Advies

Mocht je interesse hebben in een Tesla Model 3, is het aan te raden om op korte termijn actie te ondernemen zodat je voor de nu geldende tarieven kunt leasen wat flink scheelt in de maandlasten. Het kan door deze prijsstijging enorm interessant zijn om je huidige auto door te blijven rijden, zelfs met de bijtelling. Upgraden naar een nieuwe Model 3 wordt met deze importheffingen eigenlijk ontmoedigd.

Laatste Tesla nieuws